VAN’IN GELECEĞİ SEMPOZYUMU, Van, Türkiye, 1 - 02 Aralık 2022, cilt.1, ss.198-199, (Özet Bildiri)
Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği’ne göre özel yetenekli birey; yaşıtlarına göre daha çabuk
öğrenen, yaratıcılık, sanat, liderliğe özgün özellikler taşıyan, önde olan, özel akademik yeteneğe
sahip, soyut fikirleri anlayan, ilgi alanlarında özgür hareket etmeyi seven, ileri seviyede performans
gösteren birey olarak tanımlar (Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği, 2018). Dolayısıyla özel
yetenekli çocukları, belirli bir alanda aynı yaştaki akranlarından daha üstün başarılar sergileyen
bireyler olarak tanımlayabiliriz. Bir ilin geleceği için özel yetenekli çocukların eğitiminin çok önem
arz ettiğini söyleyebiliriz. Bu nedenle Bilim ve Sanat Merkezlerindeki (BİLSEM) müdürler,
öğretmenler, öğlenciler ve velilerin görüşleri doğrultusunda özel yetenekli çocukların eğitim
durumunu araştırmak Van’ın geleceği için önem arz etmektedir. Dolayısıyla bu araştırma, Van ilinin
geleceği için özel yetenekli çocukların eğitim durumunun nasıl olması gerektiğini ortaya koyma
amacını taşımaktadır. Araştırma, nitel araştırma yöntemi ile yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu;
BİLSEM Müdürleri (4), BİLSEM’de çalışan öğretmenler (4), BİLSEM’e kayıtlı öğrenciler (4) ve
öğrenci velilerinden (4) olmak üzere toplam 16 katılımcıdan oluşmaktadır. Araştırmanın verileri yarı
yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Araştırma bulguları betimsel analiz tabi
tutulmuştur. Araştırmada, özel yetenekli çocukların eğitim merkezleri olan BİLSEM’lerin özel
yetenekli çocukların eğitim gördükleri atölyelerin donanım ve eğitim-öğretim materyalleri
konusunda yetersiz olduğu, öğrencilerin beslenme ve taşımasına yönelik desteklerin istenen düzeyde
olmadığı saptanmıştır. Araştırmada Van ilinin geleceği için özel yetenekli çocuklarının eğitiminin
son derece önemli olduğu ve bu çocukların eğitim süreçlerinde karşılaşılan sorunların yetkililer
tarafından zaman kaybetmeden çözülmesi gerektiği sonucu ulaşılmıştır. Araştırma özel yetenekli
çocuklarının eğitim kalitesinin artırılmasına yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar kelimeler: Van ilinin geleceği, Özel yetenekli çocuklar, Bilim ve sanat merkezi