VAN İLİNİN GELECEĞİ İÇİN ÖZEL YETENEKLİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMİNİN ÖNEMİ


Mengi A., Şahin A.

VAN’IN GELECEĞİ SEMPOZYUMU, Van, Türkiye, 1 - 02 Aralık 2022, cilt.1, ss.198-199

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Van
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.198-199
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

 Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği’ne göre özel yetenekli birey; yaşıtlarına göre daha çabuk 

öğrenen,  yaratıcılık,  sanat,  liderliğe  özgün  özellikler  taşıyan,  önde  olan,  özel  akademik  yeteneğe 

sahip, soyut fikirleri anlayan, ilgi alanlarında özgür hareket etmeyi seven, ileri seviyede performans 

gösteren  birey  olarak  tanımlar  (Özel  Eğitim  Hizmetleri  Yönetmeliği,  2018).  Dolayısıyla  özel 

yetenekli  çocukları,  belirli  bir  alanda  aynı  yaştaki  akranlarından  daha  üstün  başarılar  sergileyen 

bireyler olarak tanımlayabiliriz. Bir ilin geleceği için özel yetenekli çocukların eğitiminin çok önem 

arz  ettiğini  söyleyebiliriz.  Bu  nedenle  Bilim  ve  Sanat  Merkezlerindeki  (BİLSEM)  müdürler, 

öğretmenler,  öğlenciler  ve  velilerin  görüşleri  doğrultusunda  özel  yetenekli  çocukların  eğitim 

durumunu araştırmak Van’ın geleceği için önem arz etmektedir.  Dolayısıyla bu araştırma, Van ilinin 

geleceği  için  özel  yetenekli  çocukların  eğitim  durumunun  nasıl  olması  gerektiğini  ortaya  koyma 

amacını taşımaktadır. Araştırma, nitel araştırma yöntemi ile yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu; 

BİLSEM Müdürleri (4), BİLSEM’de çalışan öğretmenler (4), BİLSEM’e kayıtlı öğrenciler (4) ve 

öğrenci velilerinden (4) olmak üzere toplam 16 katılımcıdan oluşmaktadır. Araştırmanın verileri yarı 

yapılandırılmış görüşme  formu  kullanılarak toplanmıştır.  Araştırma bulguları  betimsel analiz tabi 

tutulmuştur.  Araştırmada,  özel  yetenekli  çocukların  eğitim  merkezleri  olan  BİLSEM’lerin  özel 

yetenekli  çocukların  eğitim  gördükleri  atölyelerin  donanım  ve  eğitim-öğretim  materyalleri 

konusunda yetersiz olduğu, öğrencilerin beslenme ve taşımasına yönelik desteklerin istenen düzeyde 

olmadığı saptanmıştır. Araştırmada Van ilinin geleceği için özel yetenekli çocuklarının eğitiminin 

son  derece  önemli  olduğu  ve  bu  çocukların  eğitim  süreçlerinde  karşılaşılan  sorunların  yetkililer 

tarafından  zaman  kaybetmeden  çözülmesi  gerektiği  sonucu  ulaşılmıştır.  Araştırma  özel  yetenekli 

çocuklarının eğitim kalitesinin artırılmasına yönelik önerilerde bulunulmuştur. 

Anahtar kelimeler: Van ilinin geleceği, Özel yetenekli çocuklar, Bilim ve sanat merkezi