Antropolojik Bağlamda Sömürgeci İlişkilerinÜretilmesi ve Güçlendirilmesinin ToplumaEtkileri ve Johannes Fabian’ınÖznelerarasılık Kavramı


Creative Commons License

Bazancir R.

The Ninth International Conference on Economics & Social Sciences [E&SS2023], Girne, Kıbrıs (Kktc), 5 - 07 Mayıs 2023, cilt.1, ss.110-111

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Girne
  • Basıldığı Ülke: Kıbrıs (Kktc)
  • Sayfa Sayıları: ss.110-111
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

1970'lerden bu yana tarih disiplini gibi, diğeri hakkında bilgi üretmek isteyen diğer tüm disiplinlerde (özellikle sosyoloji ve antropolojide) "nesnel" bilgi ya da temsil üretme konusunda bir kriz yaşanmaktadır. Bu krizde, düşünce hareketlerinden bazıları diğerini mevcut bilim paradigmalarına dahil etmeye çalışırken, diğer bazı eğilimler alt grupları oluşturan kavramlara "öteki" olarak meydan okumaktadır. Bu nedenle ikinci grup, Batı modernitesinin dayandığı pozitivist epistemoloji ile başa çıkmak istemektedir. Aynı şekilde ikinci grup, bilginin üretildiği toplumsal, siyasal ve ekonomik koşulları (egemen olgu olarak kapitalizm) sorunsallaştırmaktır. Sömürgecilikle özel bir ilişkisi olan antropoloji disiplininin, modern bilimin, özellikle de sömürgeci iktidara hizmet eden pozitivizmin bilgisinin üstesinden gelmesinin önemli olduğunu düşünüyorum. Başka bir deyişle, "öteki" hakkında "nesnel" bilgi üretmeye çalışırken, Öteki’nin bilginin nesnesi olarak nasıl oluştuğuna bakılması gerektiğini düşünüyorum. Halkbilimi alanında bir akademisyen olarak, başka bir kültür hakkında bilgi üretmeye çalışan bir özne olarak, içinde yaşadığım bilgi geleneğini eleştirel bir şekilde ele almak istiyorum. Bu yazıda epistemoloji ve etnografya konuları ele alınıp tartışılmaya çalışılmıştır. Evrensel pozitivist epistemolojinin sömürgeci ilişkilerin üretilmesi ve güçlendirilmesindeki etkisine değinilmiştir. Özellikle evrenselciliği, nesnelliği, özne ve nesne ayrımını, pozitivist ve hermenötik gelenekler bilgi ve bilineni bilmek üzerinden tartışılmıştır.

Since the 1970s like discipline of history, in all other disciplines (especially in sociology and anthropology) which want to produce knowledge about the other, there is a crisis about producing "objective" knowledge or representation. In this crisis, while some of the thought movements seek to include the other in present science paradigms, some other tendencies challenges the notions which constitutes subaltern groups as "other". Therefore second group wants to cope with positivist epistemology which Western modernity is based on. In a same way second group problematize the social, political and economical conditions (capitalism as the dominant phenomenon) which the knowledge is produced. I think it is important that the discipline of anthropology which has a special relation with colonialism, overcome the knowledge of modern science, particularly positivism which serves colonial power. In other words, I think while trying to produce "objective" knowledge about the "other" should look at how the Other is constituted as the object of the knowledge. As an academic in folklore, as a subject who tries to produce knowledge about another culture, I want to deal critically with the knowledge tradition which I live within. In this paper I will try to deal with epistemology and ethnography. I will look at the influence of universal positivist epistemology in producing and reinforcing the colonial relations. In particular, its universalism, objectivity, subject and object distinction, positivist and hermeneutic traditions were discussed through knowledge and knowing the known.