ATIK UÇUCU KÜL VE SİLİS DUMANI MALZEMELERİNİN BETON YOLLARDA KULLANILABİLİRLİĞİNİN GENEL BİR DEĞERLENDİRMESİ


Creative Commons License

Borizan D., Akbulut Z. F., Güler S.

ISARC 5. INTERNATIONAL SCIENCES AND INNOVATION CONGRESS, Ankara, Turkey, 11 - 12 November 2022, pp.374-380

  • Publication Type: Conference Paper / Full Text
  • City: Ankara
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.374-380
  • Van Yüzüncü Yıl University Affiliated: Yes

Abstract

Karayollarında yol üstyapı kaplamalarında esnek ve rijit (beton) kaplamalar kullanılmaktadır. Asfalt yollar beton yollara kıyasla yapımı ve bakımı daha kolay ve hızlıdır. Asfalt kaplamalarda beton yollar gibi inşa aşamasında kür edilmesi gerekmediğinden, tyol tabakaların inşası hızlı bir şekilde tamamlanarak kısa bir zamanda trafiğe açılabilmektedir. Bundan dolayı, ülkemizde karayolu ağlarında beton yolların asfalt kaplamalı yollara kıyasla kullanımı oldukça düşüktür. Beton yollar, çimento bağlayıcılı betondan teşkil edilen üzerinden geçen yükü tabana ileten rijit bir üstyapı kaplama türüdür. Yol kaplama betonunun bünyesinde; çimento, agrega, su, kimyasal, mineral katkı malzemeleri ve çeşitli lifler yeralabilmektedir. Beton yolların diğer kaplama türlerine göre avantajları beton yolların yapısal ömrü fazla olup dayanımları daha yüksek olması, ana ham maddesinin yüzde yüz yerli olması bakımından daha ekonomik olması, trafik emniyeti açısından gece görüşünü kolaylaştırıp ve de daha kısa mesafede dıurmayı sağlaması vb. özellikleridir. Beton yol her mevsim şartlarında uygulanabilir olup çevreci bir kaplama türüdür. Son yıllarda, beton kaplamalı yollarda bağlayıcı malzeme olarak kullanılan çimentonun uçucu kül (UK) ve silis dumanı (SD) gibi endüstriyel atık malzemelerle yerdeğiştirerek kullanılması ile betonun fiziksel ve mekanik özelliklerinde olumlu değişiklikler yapılabilmektedir. Ayrıca, çimento üretiminden kaynaklı karbon dioksit (CO2) gazı salınımının atmosfere salınımının azaltılmasıyla daha çevre dostu ve sürdürülebilir yollar inşa edilebilmektedir. Bu çalışmada literatür bilgilerinden faydalanılarak UK ve SD kullanılmış beton yol kaplamaların kulllanılabilirliği üzerinde genel bir değerlendirme yapılmıştır.