ERTE CONGRESS, Uşak, Türkiye, 14 - 16 Eylül 2017, ss.110-112
Demokratik toplumlarda haklar yasalar olarak uygulanır, çocukları istismardan ya da yetişkinler
olarak yargılamaktan koruyan yasalar buna örnektir. Buna ek olarak çocuklar tarafından kullanılan
tüm ürünlerde çocuklar açısından güvenli olmalıdır (Bredekamp, 2015).
BM Çocuk Haklarına Dair Sözleşme; çocukların hak sahibi bireyler olarak korunması, gelişimi ve
temel hakları konusunda yeni anlayışlar ortaya çıkmıştır. Bu sözleşmenin temel ilkeleri; çocuğun
yaşaması ve gelişmesi, çocuğun yüksek yararı, çocuğun katılımı ve ayrım gözetmeme ilkesidir.
Ülkemizde çocuklar bir yandan çok değerli olarak görülürken diğer yandan sık sık ihmal ve istismara
maruz kalmaktadır. Çocukların formal eğitimde ilk karşılaştıkları öğretmen olarak okul öncesi
öğretmenleri de ortaya çıkabilecek durumları önlemek, var olan durumları tespit etmek ve tüm
bunlarla birlikte çocukların haklarını korumak adına oldukça önemli bir statüde yer almaktadır.
Çocuk hakları eğitimi sayesinde anne babalar ve öğretmenlerin, çocukların eğitimi ve onlara
uygulanan disiplinler üzerinde hiç bir zaman sınırsız yetkileri olmadığı, ayrıca çocuğun yaşadığı
olumsuz bir olay sonrası bu duruma seyirci kalmayıp yetkili makamlara başvurma bilinci gelişir
(Akyüz, 2015).
Bu kapsamda bu araştırmanın amacı okul öncesi öğretmen adaylarının çocuk haklarına yönelik
görüşlerinin ne olduğunu incelemektir.
Bu çalışmada durum çalışması deseni kullanılarak çocuk haklarına ilişkin okul öncesi öğretmen
adaylarının görüşleri nitel veri toplama araçlarından görüşme yöntemiyle tespit edilmiştir. Araştırma
konusuyla ilgili derinlemesine ve ayrıntılı veri toplama, katılımcıların bireysel algıları, deneyimleri ve
bakış açılarını doğrudan öğrenme, mevcut durumları anlama ve açıklama amacıyla nitel araştırma
yöntemi kullanılmıştır (Patton,2002). Bu yöntemle araştırmacı küçük grupla çalışırken aynı zamanda
derinlemesine bilgi toplama ve seçilen konuyu daha geniş kavrama imkanı sağlar.
Bu araştırmanın katılımcılarını Hacettepe Üniversitesi Okul Öncesi Öğretmenliği Bölümünden 38
lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Öğrenciler tesadüfi olmayan örnekleme yöntemlerinden gönüllü
örnekleme yolu ile seçilmiştir.