CONTEXT ANALYSIS OF THE CONCEPT OF OBJECTIVITY, ACCURACY AND “OTHERNESS” IN ETNOGRAPHIC CONTEXT


Creative Commons License

Bazancir R.

The Journal of Turkic Language and Literature Surveys (TULLIS), cilt.8, sa.2, ss.78-98, 2023 (Hakemli Dergi)

Özet

In the social context, to the varying teachings of Johannes Fabian and Rigoberta Menchú, which are discussed and discussed in our study; references are made within the scope of social, political and economic issues. Specifically, in these ideas and studies, It does not observe how epistemology, methodology, ideology, ethics are processed in knowledge production and interaction. These ambiguities lie in different aspects of the work: Here, there is a more complex knower-known relationship than the binary opposition between the subject which produces knowledge about the other and the passive object which expects the knowledge to be produced about itself. In the humanities, in particular, the different use and reliability of dominant genre contents in anthropology can be questioned in the light of current scientific doctrines. Moreover, the emerging of such contradictory views about the production, reproduction, representation, and reception of Menchú's work -the attempt of producing and representing a different knowledge for and about her own community- brings about questioning of possibility of producing an absolute knowledge/abstract truth about the other communities independent from social, political and economic context. This again draws our attention to the power-knowledge relation, the partiality of knowledge and situated knowledge. Thus, establishing a relation with the other needs to study epistemology of contemporary ethnography willing to produce better understanding, and requires investigating this epistemology embedded within/along broader social relations that locate researcher and researched in different places. This attempt entails to deal with the positivist scientifism inherited by ethnography from modern anthropology that is to say with the dominant assumptions of western modernity project. In our study, these concepts were questioned, interpreted, and discussed.

Çalışmamızda ele alınıp, tartışılan Johannes Fabian ve Rigoberta Menchú' nun değişkenlik arz eden öğretilerine toplumsal çerçevede; sosyal, politik ve ekonomik konular dahilinde atıfta bulunulmuştur. Spesifik olarak bakıldığında bu fikir ve çalışmalarda; epistemolojinin, metodolojinin, ideolojinin, etiğin bilgi üretimi ve etkileşim içinde nasıl işlendiği gözlemlememektedir. Bu öğretilerden ve içerdikleri kavramsal terminolojiden bahsedilecek olunursa; Menchú'nun çalışmalarının analizi biraz daha karmaşık ve belirsiz görünmektedir. Bu belirsizlikler eserin farklı yönlerinde yatmaktadır: Burada, öteki hakkında bilgi üreten özne ile bilginin kendisi hakkında üretilmesini bekleyen pasif nesne arasındaki ikili karşıtlıktan daha karmaşık bir bilen-bilinen ilişkisi vardır. Beşerî bilimlerde; özellikle antropolojide yer alan baskın tür içeriklerinin farklı şekilde kullanılması ve güvenilirliği, mevcut bilimsel doktrinler ışığında sorgulanabilmektedir. Dahası, Menchú'nun yapıtının üretimi, yeniden üretimi, temsili ve alımlaması hakkında bu tür çelişkili görüşlerin ortaya çıkmasıkendi toplumu için ve onun hakkında farklı bir bilgi üretme ve temsil etme çabası– toplumsal, siyasal ve ekonomik bağlamdan bağımsız olarak diğer topluluklar hakkında mutlak bir bilgi/soyut hakikat üretme olasılığının sorgulanmasını beraberinde getirmektedir. Bu da dikkatimizi yine güç-bilgi ilişkisine, bilginin kısmiliğine ve yerleşik bilgiye çekmektedir. Bu nedenle, daha iyi bir anlayış üretmeye istekli çağdaş etnografyanın epistemolojisini incelemek için diğerleriyle bir ilişki kurmak, araştırmacı ve araştırmacıları farklı yerlerde bulan daha geniş toplumsal ilişkilerin içine / boyunca gömülü olan bu epistemolojiyi araştırmayı gerektirmektedir. Bu girişim, etnografyanın modern antropolojiden miras aldığı pozitivist bilimsellikle, yani Batı modernite projesinin baskın varsayımlarıyla uğraşmayı zorunlu kılmaktadır. Çalışmamızda bu kavramlar sorgulanmış, yorumlanmış ve tartışılmıştır.