Postmodernist Yapıdaki Absürt Yaklaşımlar: Fransız Teğmenin Kadını ve Eve Dönüş Adlı Eserlerde


Creative Commons License

Yörük K., Edis Z.

4.Ululararası Sosyal Bilimler Öğrenci Sempozyumu, Van, Türkiye, 12 - 14 Aralık 2024, cilt.1, ss.1-13, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Van
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-13
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Öz

Postmodernizm İkinci Dünya Savaşının ardından modernizme tepki olarak ortaya çıkmış bir akımdır. Hayal kırıklıklarını, karamsarlığı ve en önemlisi insanın evrendeki yalnız ve aciz yapısına değinmektedir. Geleneğin aksine postmodernizimde düzensizliği yoğunlaştırma, amaçsız düşünceler, anlamsız içerikler ve kaybolmuşlukla üretilen eserlerle karşı karşıya kalınmaktadır. Postmodernizmin karamsar atmosferi ile absürt düşünce akımını desteklediği görülmektedir. Absürt akımın gerçeklerle alay etme, doğruları çarpıtma, açık kapı bırakma ve toplumsal normları sorgulama özellikleri postmodern edebiyatla örtüşmektedir. Edebiyatın mitolojiden kopmayacak kadar bağlı olduğuna inanılırsa absürdizmin postmodernizmden ayrılmayacağı gözlemlenebilmektedir. John Fowles’ın Fransız Teğmenin Kadını romanıyla Harold Pinter’ın Eve Dönüş tiyatro oyunu ele alındığı zaman postmodernizmin ana hatları görülmektedir. Postmodern edebiyatla eş zamanda ortaya çıkan absürdizm akımının etkisi de aynı dönemlerde yazılmış iki farklı tür olmasının yanı sıra görülmektedir. John Fowles’ın Fransız Teğmenin Kadını romanı ve Harold Pinter’ın Eve Dönüş tiyatro oyunu ele alındığında, postmodernizmin ana hatları belirgin bir şekilde görülmektedir. Aynı dönemlerde yazılmış bu iki farklı tür eser, postmodern edebiyatla eş zamanlı olarak ortaya çıkan absürdizm akımının etkilerini de taşımaktadır. Bu çalışmanın amacı postmodern akımın absürt akımla iş birliğini aynı dönemin iki farklı türü olan Fransız Teğmenin Kadını ve Eve Dönüş adlı roman ve drama eserlerinde göstermektir.

Anahtar Kelimeler: postmodernizm, absürdizm, varoluş, anlamsızlık

Abstract

Postmodernism is a movement that emerged as a reaction to modernism after World War II. It touches upon disappointments, pessimism and most importantly, the lonely and helpless nature of man in the universe. Contrary to tradition, in postmodernism, we are faced with works that intensify disorder, aimless thoughts, meaningless content and loss. It is seen that postmodernism supports the absurdist thought movement with its pessimistic atmosphere. The absurdist movement's characteristics of mocking facts, distorting the truth, leaving open doors and questioning social norms overlap with postmodern literature. If it is believed that literature is so connected to mythology that it cannot be separated, it can be observed that absurdism cannot be separated from postmodernism. When John Fowles' novel The French Lieutenant's Woman and Harold Pinter's play Homecoming are examined, the main lines of postmodernism are seen. The influence of the absurdist movement, which emerged simultaneously with postmodern literature, is also seen in addition to being two different genres written in the same period. When John Fowles' novel The French Lieutenant's Woman and Harold Pinter's play Homecoming are examined, the main lines of postmodernism are clearly seen. These two different types of works written in the same period also carry the influences of the absurdist movement that emerged simultaneously with postmodern literature. The aim of this study is to show the cooperation of the postmodern movement with the absurdist movement in the novels and dramas of the same period, The French Lieutenant's Woman and Homecoming.

Keywords: postmodernism, absurdism, existence, meaninglessness