ULUSLARARASI AKADEMİK ARAŞTIRMALAR KONGRESİ, Bolu, Türkiye, 20 - 22 Temmuz 2020, cilt.3, ss.332-343, (Tam Metin Bildiri)
İkinci Yeni şairleri arasında gösterilen Karakoç, İslâmî düşünceler ile yoğrulan şiirlerini
sürrealizmin etkisiyle okura sunar. Şair, imge yoğunluğu bakımından diğer İkinci Yeni şairleriyle
benzerlik gösterirken dini motifleri kullanması yönüyle de farklı olduğu göze çarpar. İslâm peygamberi
Hz. Muhammed’in hayatı ve Kur’an-ı Kerim, Karakoç’un şiirlerinin çıkış noktasını oluşturur. Onun
“diriliş” fikri dinle yoğrulmuştur. Bu yüzden şiirlerindeki anekdot ve semboller, İslam dini temel
alınarak şiirlere yansır. Şiirlerindeki güneş, ay, su, ateş ve gül Karakoç’un şiirlerinde göze çarpan İslâmî
motiflerin başında gelir. Güneş, yeniden doğuşu temsil ederken ay, peygamber dönemindeki ortadan
ikiye bölünme mucizesiyle şiire yansır. Su, onun şiirlerinde doğumun bereketin arınmanın simgesidir.
Ateş özellikle Hz. İbrahim’in ateşle olan imtihanı şeklinde kaleme alındığı görülür. Gül ise hem
peygamberle özdeşleştirilip hem de tarihi bazı anekdotlara atıf için kullanılır. Bu semboller şiirlere
kültür zenginliği katmakta, okuru birçok alanda düşünmeye sevk etmektedir. Bu semboller, Karakoç’un
“diriliş” fikrine hizmet eden motiflerdir. Bu sembollerin dini içerikleri sadece şiirdeki somut görüntüyü
değil, İslâm medeniyetinin tarihsel akışı ve gelinmek istenen noktayı çağrıştırır. Türk kültüründeki
İslâm’a ait motif ve sembollerin klasik anlamıyla beraber modern, çağdaş görüntüleri de şiirlerde yar
alır. Karakoç’un engin bilgi birikimiyle yoğrulmuş dini sembollerin anlamı ve tarihsel boyutları,
Karakoç ve şiire dair özgün bir okuma sunar.