8. INTERNATIONAL MEDITERRANEAN SCIENTIFIC RESEARCH AND INNOVATION CONGRESS, Antalya, Türkiye, 22 - 23 Ağustos 2025, cilt.1, ss.427-428, (Özet Bildiri)
Türkiye’de görme engellilere yönelik ilk eğitim 1889 yılında İstanbul’da Ticaret Mektebinin bir bölümünde verilmeye başlanmıştır. Görme engelliler için ilkokul ise, yine aynı yıl Grati Efendi tarafından işitme engelliler için açılan Sağırlar Mektebi’nin kurulmasının hemen ardından, okulun bünyesinde körler bölümü de dâhil edilmiştir. Günümüzde ise, görme engellilere yönelik hizmet veren 18’i ilkokul ve ortaokul düzeyinde 2 okul ise lise düzeyinde olmak üzere toplamda 20 görme engelli okulu bulunmaktadır. Türkiye’de görme engellilerin çok azı lise eğitiminden sonra üniversite eğitimlerine devam edebilmektedirler. Dolayısıyla Türkiye’de görme engellilerin eğitim konusunda önemli sorunlar yaşadıkları bilimsel çalışmalarla ortaya konulmaya çalışılmaktadır. Türkiye’de görme engelli bireylerin sorunlarına yönelik bilimsel çalışmaların sosyal politikalara ışık tutuğu ve sosyal politikaların gelişimine katkı sunduğu söylenebilir. Ancak bu katkının ne kadar etkili olduğu hususu hala önemli bir tartışma konusudur. Örneğin görme engelli bireylerin üniversite eğitimlerine yönelik sorunlara henüz kesin çözüm bulduğu söylenemez. Dolayısıyla bu araştırmanın da amacı görme engelli öğrencilerin üniversite eğitimlerinde karşılaştığı başlıca güçlükleri ortaya koymaya çalışmaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Van Yüzüncü Yıl Üniversitesinde kayıtlı olan 10 görme engelli öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu yoluyla toplanmıştır. Araştırmada katılımcıların mekânda erişim ve bilgiye erişim konusunda bazı önemli güçlükler yaşadığı bulgulanmış ve bu doğrultuda bazı sonuçlara ulaşılmıştır. Araştırmada ulaşılan sonuçlardan hareketle bazı çözüm önerisi sunulmuştur.
Anahtar Kelimeler: Görme engelli birey, üniversite eğitimi, karşılaşılan güçlükler