Turkish Academic Research Review,, vol.6, no.2, pp.629-660, 2021 (Peer-Reviewed Journal)
Western culture is shaped by Greek philosophy, Christian
belief and Roman law, and in this context, Western values are also the product
of this culture. However, the French Revolution constitutes the breaking point
of Western culture and, accordingly, its values. With the French Revolution,
both the feudal structure and the religious understanding originating from the
church were pushed to the background. Now the dogma of God has been replaced by
man. With the Renaissance, a thought in which individualism came to the fore
prevailed. Accordingly, the values of the individual have become more important
than the values of the society. For this reason, Western values have become the
values that individuals are valued. David Hume's statement "It is not
unreasonable to prefer the destruction of the whole world to scratching my
finger" is interesting in terms of showing the point reached by individualism
in this period. The efforts of Rousseau and Hegel to bring together individual
values with the society draw attention. After taking science as a basis, the
values determined by positive understanding started to come to the fore.
Parallel to this, the secular value judgment abstracted from religious values
was taken as a basis. We should also say that these values evolved with
Machiavelli to strengthen democracy. As it is known, the concept of values has
been borrowed from the science of economics. Although the concepts that were
mentioned especially at the beginning of the twentieth century attracted
attention after the 1960s, they received the necessary attention after the
1990s. Because the moral collapse in every field in Western societies has made
it necessary to reconsider. In Muslim countries with a very different
structure, the transfer of Western values and their education causes some
problems. Because it is very difficult for Islamic values nurtured by religion
to be compatible with secular values. The values of every society are the
product of its culture that has been shaped over the years.
Batı kültürünü Yunan felsefesi, Hıristiyan inancı ve Roma
hukuku şekillendirir, bu münasebetle Batı değerleri de bu kültürün ürünüdür.
Ancak Batı kültürünün ve buna bağlı olarak değerlerinin kırılma noktasını
Fransız Devrimi oluşturmaktadır. Fransız Devrimi ile birlikte hem feodal yapı
hem de kilise kaynaklı dinî anlayış geri plana itilmiştir. Artık Tanrı
dogmalarının yerini insan almıştır. Rönesansla birlikte ferdiyetçiliğin öne
çıktığı bir düşünce hakim olmuştur. Buna göre, toplumun değerlerinden çok
ferdin değerleri önem kazanmıştır. Bu sebeple Batı değerleri, artık ferdin
kıymet kazandığı değerler olmuştur. David Hume’un “Bütün dünyanın yıkılmasını
parmağımın çizilip sıyrılmasına tercih etmek akla aykırı değildir” sözü bu
dönemde ferdiyetçiliğin vardığı noktayı göstermesi bakımından ilginçtir.
Rousseau ve Hegel’in ferdi değerlerini toplum ile buluşturma çabaları dikkat
çekmektedir. Bilimin esas alınmasından sonra daha çok pozitif anlayışın
belirlediği değerler öne çıkmaya başlamıştır. Buna paralel olarak dinî
değerlerden soyutlanmış seküler değer yargısı esas alınmıştır. Ayrıca bu
değerlerin Machiavelli ile birlikte demokrasiyi
güçlendirmek amacına evrildiğini söylemeliyiz. Bilindiği gibi değerler kavramı,
iktisat ilminden ödünç alınmıştır. Özellikle yirminci yüzyılın başlarında dile
getirilen kavramlar, 1960’lardan sonra dikkat çekmişse de, esas olarak 1990’lı
yıllardan sonra gereken ilgiyi görmüştür. Zira Batı toplumlarındaki her
alandaki ahlâkî çöküntü değerleri yeniden ele almayı gerekli kılmıştır. Çok
farklı bir yapıda olan Müslüman ülkelerde Batı değerlerinin olduğu gibi
aktarılıp eğitiminin yapılması, bazı sorunlara sebep olmaktadır. Çünkü dinin
beslediği İslamî değerlerin seküler değerler ile bağdaşması çok zordur. Her
toplumun değerleri, onun yıllarca şekillenmiş kültürünün ürünüdür.