İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Uygulaması Dersine İlişkin Beklentileri


Creative Commons License

Ecer M.

Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sa.35, ss.160-177, 2024 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışmanın temel amacı öğrentmenlik uygulaması dersi alan ilahiyat fakültesi son sınıf öğrencilerinin bu derse ilişkin beklentilerini tespit etmek ve değerlendirmektir. Çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması desenine uygun olarak tasarlanmıştır. Bu kapsamda 2022-2023 eğitim-öğretim yılında iki dönem boyunca öğretmenlik uygulaması dersi alan ve Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullara giderek uygulama yapan öğrencilerin görüşlerine başvurulmuştur. Veriler, 8 öğrenci ile yüz yüze yapılan grup odak görüşmeleri aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen veriler analiz etmek amacıyla araştırmacı tarafından öncelikle yazıya aktarılmış, daha sonra da NVIVO 12 programı aracılığıyla kodlandırılıp temalandırılmıştır. Analiz sonucunda elde edilen temalar; tecrübe çeşitliliği, paydaş ilgisi, sosyal kabul ve uygulama ağırlıklı formasyondur. Ulaşılan sonuçlara göre öğrencilerin tecrübe çeşitliliğin meydana gelmesi amacıyla iki dönemlik öğretmenlik uygulamasının devam etmesi yönünde beklenti taşıdıkları ortaya çıkmıştır. Sürecin paydaşlarını oluşturan fakülte koordinatörlüğü, uygulama öğretim elemanı ve uygulama öğretmeninin ilgiyle yaklaşması, sürece ilişkin rolünü özveri ile yerine getirmesi, öğrencilerin bir diğer beklentisini oluşturmaktadır. Bununla beraber öğrenciler, uygulamanın yürütüldüğü okullarda kendilerinin birer öğretmen gibi kabul edilmesini de beklemektedirler. Son olarak öğretmenlik uygulamasının başarılı olabilmesi için diğer pedagojik formasyon derslerinde kendilerine aktif bir rol verilmesi ve uygulamalara ağırlık verilmesi de öğrencilerin beklentileri arasında yer almaktadır. Çalışmadan elde edilen sonuçlardan hareketle öğretmenlik uygulaması dersinin paydaş kurumlarına çeşitli öneriler sunulmuştur.

The main purpose of this study is to identify and evaluate the expectations of final year students of the faculty of divinity who take the teaching practice course regarding this course. The study was designed in accordance with the case study design, one of the qualitative research methods. In this context, the opinions of students who took teaching practice courses for two semesters in the 2022-2023 academic year and went to schools affiliated with the Ministry of National Education were consulted. Data were collected through face-to-face group focus interviews with 8 students. In order to analyze the data obtained, it was first transcribed by the researcher and then coded and themed through the NVIVO 12 program. The themes obtained as a result of the analysis are: experience diversity, stakeholder interest, social acceptance and application-oriented formation. According to the results obtained, it was revealed that the students expected the two-term teaching practice to continue in order to provide diversity in experience. Another expectation of the students is that the faculty coordinator, practice instructor and mentor teacher, who constitute the stakeholders of the process, carry out their role in the process with seriousness and dedication. However, students also expect that they will be accepted as teachers in the schools where the practice is carried out. Finally, in order for the teaching practice to be successful, it is among the expectations of the students that they be given an active role in other pedagogical formation courses and that they focus on practices. Based on the results obtained from the study, various suggestions were presented to the stakeholder institutions of the teaching practice course.