Faulkner'ın Döşeğimde Ölürken ve Livaneli'nin Bir Kedi, Bir Adam, Bir Ölüm adlı çalışmalarında çoğul anlatı


Creative Commons License

Yıldız F.

International Journal of Human Sciences, cilt.11, ss.40-49, 2014 (Hakemli Üniversite Dergisi)

  • Cilt numarası: 11 Konu: 2
  • Basım Tarihi: 2014
  • Dergi Adı: International Journal of Human Sciences
  • Sayfa Sayıları: ss.40-49

Özet


Özet
Bu çalışma Amerikan Edebiyatının önemli
isimlerinden biri olan William Faulkner’ın
Döşeğimde Ölürken adlı çalışması ile Türk
Edebiyatında önemli bir isim olmaya başlamış
olan Zülfü Livaneli’nin Bir Kedi, Bir Adam, Bir
Ölüm adlı çalışmasını anlatı tekniği açısından ele
almaktadır. Bu teknik yirminci yüzyılın başında
modernizm edebi akımıyla birlikte daha etkin bir
şekilde kullanılmaya başlamıştır. Her iki yazar da
romanlarında çoklu bakış açısı tekniğini başarılı
bir şekilde uygular. Faulkner’ın yapıtındaki çoklu
anlatı ile Livaneli’nin çoklu anlatısı arasında
paralellikler olduğu gibi farklılıklar da
bulunmaktadır. Bu çalışmalardaki çoğul anlatı
okuyucuya romandaki konuları çoğul bakış açısı
ile değerlendirme olanağı sağlaması bakımından
romana derinlik kazandırır ve olaylar örgüsünü
farklı açılardan değerlendirme şansı verir.
Faulkner, Döşeğimde Ölürken’de, roman
karakterlerinden on beş kişiyi anlatıcı olarak ön
plana çıkarırken Livaneli, Bir Kedi, Bir Adam, Bir
Ölüm’de iki anlatıcıyla yetinir. Çoklu anlatı
tekniğinin uygulanması sonucu her iki çalışma da
edebiyat tüketicisi tarafından dikkat çekici
bulunmuştur.
Anahtar Kelimeler: Faulkner; Livaneli;..
modernism; çoğul anlatı

Abstract
This study focuses on Faulkner’s As I Lay Dying
and Livanelis’s One Cat, One Man, One Death with
respect to the narration technique. This
technique has been effectively used following
the literary movement of Modernism. Both
authors employ multiple narration successfully,
with certain similarities and differences in the
application of the technique. It is a fact that
multiple narration gives the reader the
opportunity to evaluate works of fiction from
different perspectives, and these perspectives
deepen the meaning of a novel. Faulkner uses
fifteen different characters as narrators in As I
Lay Dying; However, Livaneli confines his novel,
One Cat, One Man, One Death, to two narrators.
The application of this technique attracts the
attention of the literary consumer to both
studies.
Keywords: Faulkner; Livaneli; modernism; multiple
narration