Dijitalleşmenin Turizme Yansımaları, Dr. Öğr. Ü. Yenal YAĞMUR, Editör, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, ss.190-216, 2024
Bilgi ve iletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmeler hayatın birçok alanını etkilemektedir. Yeni teknolojik çözümlerin popüler hale gelmesi mal ve hizmetleri sunmanın da alternatif bir yolunu mümkün kılmış ve paylaşım ekonomisinin gelişmesine olanak tanımıştır. Az kullanılan ya da âtıl kalan mal ve hizmetlerin çevrim içi ağlar aracılığı ile eşler arası paylaşımını ifade den paylaşım ekonomisi, mal ve hizmetlerin sahipliğinden ziyade bedelli ya da bedelsiz olarak geçici kullanımını hedef almaktadır. Paylaşım eko-nomisi birçok ülkede ekonominin önemli bir unsuru haline gelmiştir ve turizm de dahil olmak üzere yaşamın birçok alanında yeni fırsatlar, zorluklar ve kesintiler yaratmaya başlamıştır. Airbnb Couchsurfing, Youcamp, Uber, Lyft, Zipcar, Eatwith, Vayable gibi işletmeler turizm sektöründe paylaşım ekonomisi kap-samına giren önemli işletmeler arasındadır. Bu doğrultuda Airbnb aracılığıyla ev ya da bir oda kiralamak, Uber, Lyft ve Zipcar aracılığıyla taksi hizmeti almak, Eatwith sayesinde ev sahibi ile bir akşam yemeğini paylaşmak, gastronomi kursları ve yemek turları gibi farklı etkinliklere katılabilmek veya Vayable ile yerel halkın rehberlik ettiği turlara katılmak turizm sektöründe paylaşım ekonomisi uygulama örnekleri arasında yer almaktadır. Paylaşım ekonomisinin daha düşük maliyetle ihtiyaç duyulan mal ve hizmete erişim sağlaması, ürün ve hizmetlere herhangi bir aracı kuruluş olmadan ulaşılabilmesi, işletmeler arasındaki rekabeti artırarak ekonomiye katkı sağlaması gibi olumlu etkilerinin yanında vergi kaçakçılığı ve haksız rekabet, taraflar arasında fiziksel ve dijital güvenlik kaygısı, geçici tüketim kültürünün yaygınlaşması gibi çeşitli olumsuz etkileri de bulunmaktadır. Bu bağlamda kitabın bu bölümünde paylaşım ekonomisi kavramı detaylı bir şekilde elealınarak, turizm sektörü üzerindeki etkisi irdelenmiştir.