JOURNAL OF THE HUMAN AND SOCIAL SCIENCE RESEARCHES, cilt.6, sa.2, ss.1224-1246, 2017 (Hakemli Dergi)
Pazarlama literatürü
incelendiğinde, kişisel motivasyon faktörlerinin ağızdan ağıza iletişim yapma
niyeti üzerindeki etkilerinin göz ardı edilmiş olduğu görülmektedir. Aynı
zamanda literatürdeki çalışmaların büyük bir çoğunluğu olumlu elektronik
ağızdan ağıza iletişim üzerinde yoğunlaşmışken, olumsuz ağızdan ağıza iletişime
yol açan unsurlara ilişkin oldukça az sayıda çalışma olduğu görülmektedir.
Çalışmamızda var olan bu boşluğu doldurma amacıyla kişisel motivasyon
faktörlerinin olumsuz elektronik ağızdan ağıza iletişim üzerinde olan etkileri
incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre olumsuz elektronik ağızdan ağıza
iletişim ile diğer tüketicileri uyarma, sosyal etkileşim faydaları ve kaygı
azaltma olan kişisel motivasyon faktörleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu
görülmüştür. Ancak olumsuz elektronik ağızdan ağıza iletişim ile diğer
tüketicileri düşünme, olumsuz duyguları açığa vurma ve intikam olan kişisel
motivasyon faktörleri arasında ise anlamlı bir ilişki tespit edilememiştir.
The influence of personal
motives has thus far been largely ignored in the marketing literature. By the
same token, most of the related studies focus on positive word-of-mouth
communication; only few studies address negative word-of-mouth communication.
This study aims to fill this gap by examining the impact of personal motives on
negative word-of-mouth communication. The analysis finds a significant
correlation between negative electronic wordof-mouth communication and the
personal motives such as warning other consumers, the benefits of social
interaction and anxiety reduction. Whereas, no correlation is found between
negative electronic word-of-mouth communication and personal motives such as
concern of other, venting negative emotions and revenge.