İşletme Akademisi Dergisi, vol.4, no.1, pp.113-124, 2023 (Peer-Reviewed Journal)
The
behavior of consumers using the mobile store application attracts the attention
of researchers. When the relevant literature is examined, it will be seen that
the mediating role of the need for store atmosphere in the effect of perceived
personal innovativeness on intention to reuse has not been examined in previous
studies. This study aims to examine the mediating role of the need for store
atmosphere in the effect of perceived personal innovativeness on customers'
intention to reuse mobile apparel applications. For this aim, data were
obtained from 203 people through an online survey. While structural equation
modeling (SEM) was run to test the research model, Process Macro was run to
test the mediating role of need for store atmosphere. Process Macro is a linear
regression-based path analysis method that works with the SPSS program plug-in
for the analysis of mediating, moderating and conditional processes. According
to the results of the statistical analysis, perceived personal innovativeness
has a direct positive effect on both the need for store atmosphere and
intention to reuse. The need for store atmosphere directly positively affects
the intention to reuse. In addition, the need for store atmosphere has a
mediating role in the indirect effect of perceived personal innovativeness on
intention to reuse. The results of the study are discussed.
Mobil
mağaza uygulamasını kullanan tüketicilerin davranışları araştırmacıların
ilgisini çekmektedir. İlgili literatür incelendiğinde, algılanan kişisel
yenilikçiliğin yeniden kullanma niyeti üzerindeki etkisinde mağaza atmosferi
ihtiyacının aracılık rolünün önceki çalışmalarda incelenmediği görülecektir. Bu
çalışma, algılanan kişisel yenilikçiliğin müşterilerin mobil giyim
uygulamalarını yeniden kullanma niyetleri üzerindeki etkisinde mağaza atmosferi
ihtiyacının aracı rolünü incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla 203 kişiden
çevrimiçi anket yoluyla veri toplanmıştır. Araştırma modelini test etmek için
yapısal eşitlik modellemesi (YEM) çalıştırılırken, mağaza atmosferi ihtiyacının
aracı rolünü test etmek için Process Macro çalıştırılmıştır. Process Macro,
aracılık, düzenleyici ve koşullu süreçlerin analizi için SPSS program eklentisi
ile çalışan doğrusal regresyon tabanlı yol analizi yöntemidir. İstatistiksel
analiz sonuçlarına göre; algılanan kişisel yenilikçilik hem mağaza atmosferi
ihtiyacı hem de yeniden kullanma niyeti üzerinde doğrudan olumlu etkiye
sahiptir. Mağaza atmosferi ihtiyacı, yeniden kullanma niyetini doğrudan olumlu
yönde etkilemektedir. Ayrıca algılanan kişisel yenilikçiliğin yeniden kullanma
niyeti üzerindeki dolaylı etkisinde mağaza atmosferi ihtiyacının aracı rolü
vardır. Çalışmanın sonuçları tartışılmıştır.