Diğer, ss.1-155, 2017
Bu çalışmada Van Bölge Müzesi’nde bulunan Osmanlı Dönemine ait 39 mühür
katalog bölümünde detaylı olarak; form, ait oldukları dönem, kullanılan malzeme,
kullanım alanları, süsleme teknikleri, yazı türü, ait oldukları yöre ve mühür yapımında
kullanılan teknikler açısından incelenmiş ve tanımları yapılmıştır. Satın alma, kazı
çalışmaları ve hibe yoluyla müzeye kazandırılan mühürler; resmi (makam ve kurum),
şahıs (zât) ve tılsım mühürleri olarak kullanım amacına göre gruplandırılmıştır. Eserlerin
damga mühür, yüzük mühür ve tılsım mühür olarak değerlendirilmiş, bunların içinde yer
alan tılsım mühürler hem madalyon tarzda hem de yüzük mühür üzerinde karşımıza
çıkmıştır. Gümüş, bronz, pirinç, bakır, tunç ve akik gibi madenler ve kıymetli taşlar
üzerine kazınan mühürler sülüs, ta’lik, rika ve mahalli yazı gibi farklı hatlardaki yazılarla
süslenmiştir.
Ait olduğu yörelerin tamamı tespit edilemekle birlikte Van, Lüleburgaz, Ordu,
Tatvan isimlerinin geçtiği eserlerden birkaçından yola çıkarak hangi yöreye ait olduğu
anlaşılan mühürlerde bulunmaktadır. Mühürlerin birçoğunun dönemi tespit edilmiştir ve
19. İle 20. Yüzyıllara ait oldukları belirlenmiştir. Ayrıca büyük bir çoğunluğunun ise
yüzük ve tılsım mühür olması nedeniyle üzerinde tarih bulunmamaktadır. Bundan dolayı
ait olduğu dönemler bulunamamıştır. Müzede yer alan mühürlerin tamamında döküm ve
kazıma tekniği yer almıştır ve bazı eserlerde de ajur tekniğine rastlanılmıştır. Mühür
formları başta dairesel olmak üzere; elips, prizmatik üçgen ve kare şeklinde karşımıza
çıkmaktadır.
Van Bölge Müzesi’nde bulunan Osmanlı Dönemine ait damga mühürler üzerinde
yaptığımız bu çalışmada mühür baskılarında betimlenen konuların genellikle hayvanlar,
kıvrık dal motifleri, ışınsal çizgiler çentikler, palmet, rumi, imame, damla, penç, balık,
kazayağı, bitkisel, rozet, Mühr-ü Süleyman motifleri karşımıza çıkmaktadır. Palmet, rumi
ve imame motifleri genellikle tutamak kısmında karşımıza kullanılmıştır. Bu süslemeler
Osmanlı Devleti mimarisinde önemli bir yere sahip olan eserlerde de kullanılmıştır.
Mühürlerde yer alan figürlerin benzerlerine Kayseri Etnografya Müzesi, Giresun Müzesi,
Fatma Egemen ENGİN’in ve M. Zeki KUŞOĞLU’nun kitaplarında rastlanılmıştır.
VI
Tısım Mühürlerde, Mühr-ü Süleyman motifi kullanılmış ve içerisine ebced
hesabına göre harfler yerleştirilmiştir. Tılsımlarda tarih ve mührün hangi yöreye ait
olduğu belirtilmemiş olup, Allaha edilen dualar, Allah lafızları, peygamber efendimiz ve
Dört halife, Ehli sünnet kaidesine tabi önemli isimler, Ayetel Kürsi, 7 (yedi) uyurların
isimleri hakkedilmiştir. Çalışmamızın son bölümünde ise incelenmiş olan eserlerle ilgili
çizimler ve resimlerden meydana gelen levhalar kısmı oluşturulmuştur.
In this study, 39 seals catalog section belonging to the Ottoman Period in Van
Museum, detailed; the form, the period they belonged, the materials used, the areas of
use, ornamental techniques, type of writing, the locality they belong to, and the
techniques used in making the seal. Purchases, excavations and seals brought to the
museum by grant; as official (authority and institution), person (zât) and amulet seal. The
stamp seals, ring seals and amulet seals were evaluated as works, and the talisman seals
contained in them were confronted on both the medallion style and the ring seal. The
stamps engraved on mines and precious stones such as silver, bronze, brass, copper,
bronze and agate are adorned with letters in different lines such as sülüs, ta'lik, rika and
local writing.
Although all of the regions it belongs to are identified, there are also stamps that
indicate which locality belongs to Van, Lüleburgaz, Ordu and Tatvan. A number of seals
have been identified and belong to the 19th and 20th centuries. There is also no history on
the fact that a large majority of these are rings and charms seal. Therefore, periods were
not found. Casting and scraping techniques were found in all of the seals in the museum,
and some artifacts were found in openwork technique. Seal forms are primarily circular;
ellipse, prismatic triangle and square shape.
In this work we have made on stamp seals belonging to the Ottoman Period
located in the Van Region Museum, the subjects depicted in the seal prints are generally
animals, curved branch motifs, radiographic lines, notches, palmette, rumi, imame, drops,
claws, fish, crowbar, ü Süleyman motifs come out in antagonism. Palmet, rumi and
imame motifs are often used in anticipation. These ornaments have also been used in
works that have an important place in Ottoman State architecture. Similar figures are
found in the books of Kayseri Ethnography Museum, Giresun Museum, Fatma Egemen
ENGİN and M. Zeki KUŞOĞLU.
In Seal, Seal-Suleyman motif is used and letters are placed according to the
account of ebced. The names of the names of the seven (seven) sleepers were attested in
the talisman, the names of the locals belonging to the date and the name of the seal, and
the names of the prayers, the prayers of Allah, the Prophets and the Four Caliphs, the
VIII
important names subject to the People of Sunnah, Ayetel Kürsi. In the last part of our
work, the plates were drawn from drawings and drawings related to the studied works.