Özel Gereksinimli Öğrenci Velilerinin Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezlerinde KarşılaştıklarıGüçlüklerin Belirlenmesi: Van İli Örneği


Mengi A., Erginoğuz H.

Özel Gereksinimli Öğrenci Velilerinin Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezlerinde KarşılaştıklarıGüçlüklerin Belirlenmesi: Van İli Örneği , vol.2, no.1, pp.11-28, 2024 (Peer-Reviewed Journal)

Abstract

Bu araştırma özel gereksinimli öğrenci velilerininÖzel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezlerinde karşılaştığı güçlüklerin belirlenmesi amacıyla yürütülmüştür. AraştırmaNitel araştırma yöntemi bağlamında nitelaraştırma deseni olan fenomenoloji/olgubilim deseninden hareketle yazılmıştır. Araştırma Van ili merkez ilçeleri olanİpekyolu, Tuşba ve Edremit ilçelerinebağlı olan 15farklı Özel Eğitim ve Rehabilitasyon merkezine aktif devam eden özel gereksinimli bireylerin velileri ile gerçekleştirilmiştir. Amaçlı örnekleme çeşitlerinden ölçüt örnekleme kullanılmıştır.15katılımcı ile nitel araştırma veri toplama tekniklerinden olan görüşme tekniği kullanılarak yarı-yapılandırılmış görüşme formları yoluyla veriler toplanmıştır. Araştırmanın veri analizi betimsel analizi ile yapılmıştır. Katılımcıların Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezinde karşılaştıkları güçlüklere ilişkinözel eğitimöğretmeniyetersizliği, alan dışı öğretmenlere uyum problemi, bireysel ve grup eğitimlerin yetersizliği, kurumların ve eğitim niteliğinin yeterince denetlenememesi, velilerle etkin iletişiminkurulamaması,özel gereksinimli öğrencilere maddi açıdan çıkar gözüyle bakılması, sürekli öğretmen değişiklikleri gibi farklı bulgu ve sonuca ulaşılmıştır. Bu araştırma özel gereksinimli öğrencilerin velilerinin Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezlerinde karşılaştıkları güçlüklerin minimize edilmesiiçin önem arz etmektedir. Araştırma sonuçlarındanhareketle kurumlara yönelik denetimlerin artırılması önerilmektedir.