MESNEVİ TERAPİ PERSPEKTİFİNDEN MESNEVİ ÖYKÜLERİNİN İYİLEŞTİRİCİLİĞİNİN İNCELENMESİ


Creative Commons License

Çevik Ö., Gökçe Ö.

1. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, Erzurum, Türkiye, 9 - 11 Mayıs 2025, ss.199, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Erzurum
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.199
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bireyin ruh sağlığının korunması ve ruhsal hastalıkların tedavi edilebilmesi için birçok yöntem denenmektedir. Son dönemlerde Mesnevi terapi bu tekniklerden biridir. Mesnevi terapi, Mevlâna Celaddini Rumi’nin Mesnevi adlı eserinde yer alan öykülerin kullanılmasına dayalı bir terapi modelidir. Fakat Mesnevi terapinin iyileştirici yönüne yönelik araştırma çalışmaları oldukça sınırlıdır. Dolayısıyla yapılacak herhangi bir çalışma Mesnevi terapi uygulamalarını arttıracağı gibi ruh sağlığına ve tedavisine yeni perspektifler de kazandıracaktır. Buradan hareketle bu çalışmanın amacı Mesnevi Terapi perspektifinden Mesnevi öykülerinin iyileştiriciliğinin incelenmesidir. Bu çalışma genel tarama ve görüşme modelinde olup nitel yöntemle veri toplayan bir çalışmadır. Veriler, bireysel görüşme yoluyla elde edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 8 yetişkin birey oluşturmuştur. Araştırma için amaçlı örneklem tercih edilmiştir ve Mesnevi hikayelerini daha önce okumuş bireylerle görüşülmüştür. Araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Görüşme, her bir katılımcı için ortalama 15-30 dk sürmüştür. Görüşme esnasında görüşmecilerden izin alınarak görüşmeler ses kayıt cihazı ile kaydedilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde, betimsel analizi kullanılmıştır. Çalışmanın bulgularına göre katılımcılar herhangi bir sorun yaşadıklarında Mesnevi’deki öykülerden yararlanmışlardır. Katılımcılar öykülerin kendilerini iyileştirdiğini ifade etmişlerdir. Mesnevi öykülerinin psikolojilerine iyi gelmesinin yanı sıra karakter eğitimi sağladığını ifade etmişlerdir. Katılımcılar, Mesnevi’deki öykülerin sadeleştirilerek seriler halinde ilkokuldan itibaren okutulmasını, seçmeli ders olarak programa eklenmesini, psikolojik danışmanlık yapan uzmanların seanslarda kullanmasını, sınıf içi etkinliklere entegre edilmesini önermişlerdir.

Many methods are being tried to protect individuals’ mental health and treat psychological disorders. Recently, Masnavi therapy has emerged as one such technique. Masnavi therapy is a therapeutic model based on the use of stories from Mevlana Jalaluddin Rumi’s book *Masnavi*. However, research studies on the healing aspect of Masnavi therapy are quite limited. Therefore, any study conducted in this area will not only contribute to the expansion of Masnavi therapy practices but also provide new perspectives on mental health and treatment. In this context, the aim of this study is to examine the healing potential of *Masnavi* stories from the perspective of Masnavi Therapy. This is a qualitative study using a general screening and interview model. Data were collected through individual interviews. The study group consisted of 8 adult participants. A purposive sampling method was used, and individuals who had previously read the *Masnavi* stories were selected for the interviews. A semi-structured interview form developed by the researchers was used as the data collection tool. Each interview lasted approximately 15–30 minutes. With the permission of participants, the interviews were audio-recorded. Descriptive analysis was used to analyze the data. According to the findings, participants reported that they benefited from *Masnavi* stories when facing personal problems. They stated that the stories had a healing effect and contributed positively to their psychological well-being, as well as to their character development. Participants recommended that *Masnavi* stories be simplified and introduced in series starting from primary school, be added to the curriculum as an elective course, be used by psychological counselors in sessions, and be integrated into classroom activities.