UDEAS Ulusal Dil ve Edebiyat Araştırmaları, Van, Türkiye, 20 - 22 Ekim 2021, cilt.1, sa.1, ss.1-10, (Tam Metin Bildiri)
Fasih Arapça Arap Dilinin Gelişmesine Engel midir?
Öz
Arap
dil çalışmaları İslamiyetin yayılmasına paralel olarak erken dönemde başladı ve
asırlar boyu sürecek etkiye sahip eserler yazıldı. Dini metinleri doğru bir
şekilde anlama ve Arap olmayan Müslümanlara da Arap dilini öğretme amacıyla
başlayan çalışmalar, hızlı bir şekilde ekolleşti. Normatif kurallar belirleme
vasfıyla öne çıkan Basra Ekolü, doğru ve genel geçer kaidelerini belirlerken de
çok titiz davrandı. Delil olabilecek dilsel maddelerin toplanmasında, zaman,
mekan ve kabile sınırlandırması getirdi. Kufe ekolü ise kullanımda olan dilsel
olguları birer delil olarak kabul etmekten çekinmedi.
Basra
ekolünün üst/fasih dilin temelini kurarken çölde yaşayan Bedevi Arapların
kullandığı dili referans alması, dil-düşünce ilişkisi çerçevesinden bakılarak
eleştirilmeye başlandı. Burada ortaya atılan temel tez ise; gramer kurallarının
belirleyici olmasından ziyade toplumda kullanılan dili betimlemesi gerekir. Basra
ekolü ise, temel kurallar belirleyip dilin kullanımının buna göre olması
gerektiğinde ısrarcı olmuş ve uymayanları da hatalı kabul etmiştir. Bu durumda,
değişen zaman ve gelişen toplumla paralellik arz etmeyip ayak uyduramadığından
dolayı da üst dil artık toplumdan kopuk bir hale gelmektedir. Zira gramer veya
dil ile ilgili bir durumu kanıtlamak için ortaya atılan referans, geçmiş dönemlere
ait bir referans olmaktan öteye gidemedi, dolayısıyla da bir kısır döngü
meydana geldi.
Diglossia/çift
dillilik Arap toplumu ile Arapça arasındaki en büyük problem olarak gözükmektedir.
Bir tarafta toplumu katı kurallara uymaya zorlayan üst/fasih dil, diğer tarafta ise gramer kurallarına bağlı
kalmak istemeyen bu yüzden de değişmeye ve yok olmaya elverişli lehçe/günlük
kullanılan dil.
Bu
çalışmada temel hedefimiz, üst/fasih Arapçanın toplumda konuşulamamasının temel
sebebi ve ortaya atılan iddalar üzerinde durmak olacaktır.
Anahtar
Kelimeler: Arap Dili, Nahiv, Diglossia, Fasih
Dil, Lehçe.