Yönetim Ekonomi ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, vol.5, no.1, pp.1-14, 2021 (Peer-Reviewed Journal)
The aim of this study is to determine what university students think about the internet according to
their gender, what purposes they use the internet, whether they do e-shopping, what kinds of products
they buy if they do, how often they do e-shopping and their opinions about e-shopping. The data of the
study was obtained by conducting an applied study with 581 students attending Van Yüzüncü Yıl
University. The data were interpreted by SPSS Version 20 Statistical Program using frequency
distribution and Chi-Square tests (Chi-Square Test X2). The findings of the research were as follows;
research, using social media, listening to music, making e-shopping, making e-banking transactions,
making e-mail transactions. It was found that participants using social media tools, e-banking
transactions and e-mail transactions differed according to gender and this difference was statistically
significant. That the internet is a waste of time and something objectionable, the advertisements made
on the internet do not attract enough attention, the lack of information about e-commerce and the
findings of insecurity negatively affect the e-commerce volume.
Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin cinsiyetlerine göre internet hakkında ne
düşündüklerini, interneti hangi amaçlarla kullandıklarını, e-alışveriş yapıp yapmadıklarını,
yapıyorlarsa ne tür ürünler satın aldıklarını, ne sıklıkla e-alışveriş yaptıklarını ve e-alışveriş hakkındaki
görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın verileri Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi’nde öğrenimine devam
eden 581 öğrenci ile uygulamalı bir çalışma yürütülerek elde edilmiştir. Veriler SPSS Versiyon 20
İstatistik Programında frekans dağılımı ve Ki-Kare testleri (Chi-Square Test X2) yapılarak
yorumlanmıştır. Araştırma bulguları, öğrencilerin interneti en çok sırasıyla; araştırma yapmak, sosyal
medya araçlarını kullanmak, müzik dinlemek, e-alışveriş yapmak, e-bankacılık ve e-posta işlemleri için
kullandıklarını göstermiştir. Sosyal medya araçları kullanımı, e-bankacılık ve e-posta işlemleri yapan
katılımcıların cinsiyete göre farklılık gösterdiği ve bu farkın istatistiki açıdan anlamlı olduğu tespit
edilmiştir. İnternetin zaman kaybı ve sakıncalı bir şey olduğu, internette yapılan reklamların yeteri
kadar dikkat çekmediği, e-ticaret hakkında bilgi eksikliği ve güvensizlik bulguları e-ticaret hacmini
olumsuz etkilemektedir.