6. uluslararası Okul Öncesi Eğitim Kongresi, Kars, Türkiye, 2 - 05 Ekim 2019, ss.914-915
Bilgi uygar dünyanın sahip olduğu medeniyeti geliştirmek ve dönüştürmek için sahip olduğu en
değerli hazinedir. Bu hazine gün geçtikçe daha hızlı çoğalmakta ve insanoğlunun sahip olduğu bilgi
birikimi insanlığı tatmin etmemektedir. Hızla gelişen dünyada teknoloji çağında bilgi paylaşımı çok daha
hızlı ilerlemektedir. Bilgiyle birlikte bilgi paylaşımını sağlayan kanallarda hızlı bir şekilde artış
göstermektedir. Aileler ve çocuklar okul ve öğretmen gibi geleneksel eğitimin parçası olan paydaşlardan
çok internet teknolojisi, medya kanalları ve sosyal medyayı bilgi elde etmekte daha fazla
kullanabilmektedir. İnternet günümüz bilgi toplumunda bilgiye ulaşmak için kullanılan en önemli
araçlardan bir tanesidir. Çünkü 2019 yılı istatistiklerine göre dünya nüfusunun yaklaşık % 57’si internet
kullanıcısı ve dünya nüfusunun % 45’i sosyal medya kullanıcısıdır. İnternet düşük maliyetlerle ayrıntılı
bilgiye ulaşmada, büyük kitlelere erişebilmede ve bireyler arasında etkileşim sağlamada etkili bir iletişim
kanalıdır. İnternet ortamında çeşitli amaçlar doğrultusunda hazırlanan ve farklı hedef kitlelere hitap
eden web sitelerinin sayısı hızla artmaktadır. Dolayısıyla diğer alanlarda olduğu gibi eğitim alanında da
internet sitelerinin sayısı hızla artmıştır. Son yıllarda özellikle internet ortamında okul öncesi eğitim
çağındaki çocukların gelişimi ve eğitimiyle ilgili bilgi paylaşan web sitelerinin sayısı artış göstermektedir.
Bu web sayfalarının çoğu ticari amaçlı kurulurken bazı sitelerin vakıflara ya da devlet kurumlarına ait
olduğu görülmektedir. Ticari kaygılarla kurulan web sitelerinin doğru ve nitelikli bilgi sunmaları
önemlidir. Ancak doğru ve nitelikli bilgiden ziyade bu siteler kar elde etmek için yanlış ya da eksik bilgi
verebilmektedir. Kimi web sitelerinin ise daha çok öğretmenlere yönelik bilgi paylaşımları yaptıkları
görülmektedir. Bu web sitelerinin öğretmenlere hazır bilgi sundukları ve öğretmenlerin sorgulamadan,
yaratıcılıktan ve üretkenlikten uzak bir şekilde bu bilgiyi alıp kullandıkları görülmektedir. İnternetteki bilgi
kirliliğinin önüne geçmek ve erken çocukluk alanında ortaya konan bilginin daha nitelikli hale gelmesi için
bu alanda yapılan paylaşımların ticari kaygılardan uzak, uzman denetiminde oluşturulması önemli bir
etkendir. Bu araştırmada okul öncesi eğitim çağındaki çocuklara yönelik bilgi paylaşımı yapan sitelerin
içeriğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Okul öncesi eğitim alanında bilgi veren web sayfalarının niteliği ve
bilgi paylaşımı ile ilgili daha önce araştırma yapılmamış olması bu araştırmanın özgünlüğünü
oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır.
Durum çalışmaları var olan durumu derinlemesine ortaya koyup yorumlamayı amaçlamaktadır.
Araştırmada yaygın kullanılan bir arama motoru ile “okul öncesi” “okul öncesi eğitim” ve “erken çocukluk
eğitimi” anahtar kelimeleri sonucu listelenen 15 web sitesi, uzman görüşleri ve ilgili alan yazın
kapsamında oluşturulan kontrol listesi ile incelenmiş ve site yöneticilerinden yarı yapılandırılmış görüşme
formu aracılığıyla veri toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yoluyla analiz edilmiştir. Elde edilen
verilerin güvenilirliğinin arttırılması amacıyla veriler iki farklı uzman tarafından analiz edilmiş ve daha
sonra karşılaştırılmıştır. Sonuç olarak web sayfalarında genel olarak bilgi zenginliği olduğu, ticari amaçla
kurulan web sayfalarında bilgi güvenilirliğinin yeterli olmadığı, herkese açık erişim sağlandığı, içeriklerin
genel olarak yenilikçi olmadığı görülmüştür. Sayfa kullanıcıları için aktif etkileşimin olmadığı elde edilen
bir diğer sonuç olmuştur. Site yöneticileri web sayfalarını genelde anne baba ve öğretmenlere yönelik
içeriklerle oluşturmaktadır. Site yöneticileri kullanıcıların bilinçlendirilmesi, içeriklerin yayınlanmadan
önce uzman kontrolünden geçmesi ve kaynak gösterilerek verilmesi gerektiğini ifade etmişlerdir.