2019 ile 2024 İlkokul Türkçe Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması


Kultas E.

TRB2 International Congress on Educational Sciences 2024, Van, Türkiye, 18 - 20 Ekim 2024, ss.28

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Van
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.28
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli çerçevesinde 2024 yılında yenilenen İlkokul Türkçe Dersi Öğretim Programı ile 2019 İlkokul Türkçe Dersi Öğretim Programını bazı değişkenler açısından karşılaştırmaktır. Veri toplama aracı olarak söz konusu iki ders programının kullanıldığı araştırmanın modeli, nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizidir. Araştırmada; ilk okuma ve yazma süreci, öğrenme alanları, kazanım/öğrenme çıktısı sayıları, değerler eğitimi, tema ve tema içerikleri başlıklarında bulgular üretilmiştir. Elde edilen bulgular betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir.

Elde edilen bulgular ışığında; 2024 Programı’nda bir önceki programda olduğu gibi ‘Ses Esaslı İlk Okuma Yazma Öğretimi’nin uygulanmaya devam edildiği, harf gruplarında ve harflerin öğretilme sıralamasında değişiklik yapıldığı görülmektedir. 2019 programından farklı olarak yenilenen 2024 programında ilgili harf gruplarının kaç haftada öğretileceğine yönelik süre önerisinde bulunulmuştur. Öğrencilerin yazma sürecinde kullandıkları yazı defteri, 2019 programında 4 çizgi ve 3 satırdan ibaret iken, 2024 programında 3 çizgi ve 2 satırdan ibaret bir biçime dönüştürülmüştür.

2024 Türkçe programı, 2019 programında olduğu gibi temel dil becerileri olan dinleme/izleme, konuşma, okuma ve yazma öğrenme alanları üzerinden kurgulanmıştır. 2024 programında kazanım ifadesi kullanılmamış, bunun yerine öğrenme çıktısı/süreç bileşenleri ifadesi kullanılmıştır. 2024 programında her sınıf düzeyindeki toplam kazanım sayısının, 2019 programının 2 katından daha fazla olduğu görülmektedir.

Değerler eğitimi açısından 2024 programının 2019 programına göre daha kapsamlı olduğu görülmektedir. 2019 programında kök değerler olarak ifade edilen 10 değer vardır. 2024 programında değerlerin sayısı 20’ye çıkarılmıştır. Bunun yanı sıra 2019 programında Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi (TYÇ) kapsamında ifade edilen ve 8 alt başlıktan oluşan ‘Yetkinliklerimiz’ başlığına, yenilenen 2024 programında yer verilmemiştir.

Tema sayıları ve içerikleri açısından bakıldığında 2019 programında her sınıf düzeyinde sekiz tema olacağı, bu temalardan üçünün zorunlu olduğu, diğer beş temanın ise seçmeli olduğu ve ders kitaplarının bu duruma dikkat edilerek hazırlanması gerektiği ifade edilmiştir. 2024 programında da her sınıf düzeyinde sekiz tema bulunmaktadır. Ancak temaların zorunlu veya seçmeli durumu söz konusu değildir. Tema adları ve tema içerikleri tüm sınıf düzeylerinde belirlenmiştir. Program boyunca tüm sınıf düzeylerinde her tema altında kullanılacak ders saati, alan becerileri, kavramsal beceriler, eğilimler, değerler, sosyal ve duygusal öğrenme becerileri alt başlıklar halinde verilerek öğrenme-öğretme yaşantıları, ölçme-değerlendirme uygulamaları, farklılaştırma ve öğretmen yansıtmaları gibi alt başlıklarla süreç detaylı bir şekilde ifade edilmiştir.