TRB2 International Congress on Educational Sciences 2024, Van, Türkiye, 18 - 20 Ekim 2024, ss.28
Bu çalışmanın amacı, Türkiye
Yüzyılı Maarif Modeli çerçevesinde 2024 yılında yenilenen İlkokul Türkçe Dersi
Öğretim Programı ile 2019 İlkokul Türkçe Dersi Öğretim Programını bazı
değişkenler açısından karşılaştırmaktır. Veri toplama aracı olarak söz konusu
iki ders programının kullanıldığı araştırmanın modeli, nitel araştırma
yöntemlerinden doküman analizidir. Araştırmada; ilk okuma ve yazma süreci,
öğrenme alanları, kazanım/öğrenme çıktısı sayıları, değerler eğitimi, tema ve
tema içerikleri başlıklarında bulgular üretilmiştir. Elde edilen bulgular
betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir.
Elde edilen bulgular ışığında;
2024 Programı’nda bir önceki programda olduğu gibi ‘Ses Esaslı İlk Okuma Yazma
Öğretimi’nin uygulanmaya devam edildiği, harf gruplarında ve harflerin
öğretilme sıralamasında değişiklik yapıldığı görülmektedir. 2019 programından
farklı olarak yenilenen 2024 programında ilgili harf gruplarının kaç haftada
öğretileceğine yönelik süre önerisinde bulunulmuştur. Öğrencilerin yazma
sürecinde kullandıkları yazı defteri, 2019 programında 4 çizgi ve 3 satırdan
ibaret iken, 2024 programında 3 çizgi ve 2 satırdan ibaret bir biçime
dönüştürülmüştür.
2024 Türkçe programı, 2019
programında olduğu gibi temel dil becerileri olan dinleme/izleme, konuşma,
okuma ve yazma öğrenme alanları üzerinden kurgulanmıştır. 2024 programında
kazanım ifadesi kullanılmamış, bunun yerine öğrenme çıktısı/süreç bileşenleri
ifadesi kullanılmıştır. 2024 programında her sınıf düzeyindeki toplam kazanım
sayısının, 2019 programının 2 katından daha fazla olduğu görülmektedir.
Değerler eğitimi açısından 2024
programının 2019 programına göre daha kapsamlı olduğu görülmektedir. 2019
programında kök değerler olarak ifade edilen 10 değer vardır. 2024 programında
değerlerin sayısı 20’ye çıkarılmıştır. Bunun yanı sıra 2019 programında Türkiye
Yeterlilikler Çerçevesi (TYÇ) kapsamında ifade edilen ve 8 alt başlıktan oluşan
‘Yetkinliklerimiz’ başlığına, yenilenen 2024 programında yer verilmemiştir.
Tema sayıları ve içerikleri
açısından bakıldığında 2019 programında her sınıf düzeyinde sekiz tema olacağı,
bu temalardan üçünün zorunlu olduğu, diğer beş temanın ise seçmeli olduğu ve
ders kitaplarının bu duruma dikkat edilerek hazırlanması gerektiği ifade
edilmiştir. 2024 programında da her sınıf düzeyinde sekiz tema bulunmaktadır. Ancak
temaların zorunlu veya seçmeli durumu söz konusu değildir. Tema adları ve tema
içerikleri tüm sınıf düzeylerinde belirlenmiştir. Program boyunca tüm sınıf
düzeylerinde her tema altında kullanılacak ders saati, alan becerileri,
kavramsal beceriler, eğilimler, değerler, sosyal ve duygusal öğrenme becerileri
alt başlıklar halinde verilerek öğrenme-öğretme yaşantıları,
ölçme-değerlendirme uygulamaları, farklılaştırma ve öğretmen yansıtmaları gibi
alt başlıklarla süreç detaylı bir şekilde ifade edilmiştir.