DİJİTALLEŞME SÜRECİNDE TÜRKİYE’DE E-TİCARET


Creative Commons License

Ersezer Ö., Altun D. D.

İşletme ve Girişimcilik Araştırmaları Dergisi, cilt.4, ss.14-25, 2024 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 4
  • Basım Tarihi: 2024
  • Dergi Adı: İşletme ve Girişimcilik Araştırmaları Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Index Copernicus
  • Sayfa Sayıları: ss.14-25
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Dijital dönüşüm tüm ülkeler açısından teknolojik bir devrim olarak nitelendirilmekte ve bazı

belirsizliklere sebep olmaktadır. Ülkeler bu belirsizlikleri iyi analiz ettiklerinde bundan bir

fırsat yaratabilirler. Teknolojik araçların kullanımı farklı üretim yolları ve tüketim

alışkanlıkları doğurmuştur. Ülkeler yapay zeka, otonom araçlar, veri analitiği, nesnelerin

interneti ve bulut teknolojilerini başarıyla kullanarak pazar paylarını artırarak rekabet

güçlerini geliştirmişlerdir. Türkiye’deki dijitalleşme sürecinin değerlendirilmesi için BETAM

tarafından 2004-2021 yılları için Türkiye Dijital Toplum Endeksi (TDTE) ve TUBİSAD

tarafından 2019-2022 yılları için Türkiye Dijital Dönüşüm Endeksi oluşturulmuştur. Bu iki

endeksin yanında Tuş ve diğerleri de 2019-2021 yılları için Türkiye’nin dijital dönüşüm

endeksini hesaplamak adına alternatif bir yöntem kullanmışlardır. 1995 yılından itibaren

pazar payını hızla artıran E-ticaretin nüfus artışı, internet alışverişlerinde alternatif ödeme

sistemlerinin geliştirilmesi ve lojistik sistemlerinin altyapının güçlendirilmesi ile birlikte

popülerliği artmıştır. İnternetin gelişmesine paralel olarak dijitalleşmenin gelişimi ile

Türkiye’de 2004-2023 yılları için E-ticaretin durumunun analiz edildiği bu çalışmada E-ticaret kullanımının da sürekli arttığı gözlemlenmiştir.

Digital transformation is considered a technological revolution for all countries and causes

some uncertainties. When countries analyze these uncertainties well, they can create an

opportunity from this. The use of technological tools has given rise to different production

methods and consumption habits. Countries have successfully used artificial intelligence,

autonomous vehicles, data analytics, the Internet of Things and cloud technologies to

increase their market shares and improve their competitiveness. In order to evaluate the

digitalization process in Turkey, the Turkey Digital Society Index (TDTE) was created by

BETAM for the years 2004-2021 and the Turkey Digital Transformation Index was created

by TUBİSAD for the years 2019-2022. In addition to these two indices, Tuş and others also

used an alternative method to calculate Turkey's digital transformation index for the years

2019-2021. E-commerce, which has been rapidly increasing its market share since 1995, has

become more popular with the population growth, the development of alternative payment

systems in internet shopping and the strengthening of the infrastructure of logistics

systems. In this study, where the status of e-commerce in Turkey was analyzed for the years

2004-2023 with the development of digitalization in parallel with the development of the

Internet, it was observed that the use of e-commerce was constantly increasing.