İşletme ve Girişimcilik Araştırmaları Dergisi, cilt.4, ss.14-25, 2024 (Hakemli Dergi)
Dijital dönüşüm tüm ülkeler açısından teknolojik bir devrim olarak nitelendirilmekte ve bazı
belirsizliklere sebep olmaktadır. Ülkeler bu belirsizlikleri iyi analiz ettiklerinde bundan bir
fırsat yaratabilirler. Teknolojik araçların kullanımı farklı üretim yolları ve tüketim
alışkanlıkları doğurmuştur. Ülkeler yapay zeka, otonom araçlar, veri analitiği, nesnelerin
interneti ve bulut teknolojilerini başarıyla kullanarak pazar paylarını artırarak rekabet
güçlerini geliştirmişlerdir. Türkiye’deki dijitalleşme sürecinin değerlendirilmesi için BETAM
tarafından 2004-2021 yılları için Türkiye Dijital Toplum Endeksi (TDTE) ve TUBİSAD
tarafından 2019-2022 yılları için Türkiye Dijital Dönüşüm Endeksi oluşturulmuştur. Bu iki
endeksin yanında Tuş ve diğerleri de 2019-2021 yılları için Türkiye’nin dijital dönüşüm
endeksini hesaplamak adına alternatif bir yöntem kullanmışlardır. 1995 yılından itibaren
pazar payını hızla artıran E-ticaretin nüfus artışı, internet alışverişlerinde alternatif ödeme
sistemlerinin geliştirilmesi ve lojistik sistemlerinin altyapının güçlendirilmesi ile birlikte
popülerliği artmıştır. İnternetin gelişmesine paralel olarak dijitalleşmenin gelişimi ile
Türkiye’de 2004-2023 yılları için E-ticaretin durumunun analiz edildiği bu çalışmada E-ticaret kullanımının da sürekli arttığı gözlemlenmiştir.
Digital transformation is considered a technological revolution for all countries and causes
some uncertainties. When countries analyze these uncertainties well, they can create an
opportunity from this. The use of technological tools has given rise to different production
methods and consumption habits. Countries have successfully used artificial intelligence,
autonomous vehicles, data analytics, the Internet of Things and cloud technologies to
increase their market shares and improve their competitiveness. In order to evaluate the
digitalization process in Turkey, the Turkey Digital Society Index (TDTE) was created by
BETAM for the years 2004-2021 and the Turkey Digital Transformation Index was created
by TUBİSAD for the years 2019-2022. In addition to these two indices, Tuş and others also
used an alternative method to calculate Turkey's digital transformation index for the years
2019-2021. E-commerce, which has been rapidly increasing its market share since 1995, has
become more popular with the population growth, the development of alternative payment
systems in internet shopping and the strengthening of the infrastructure of logistics
systems. In this study, where the status of e-commerce in Turkey was analyzed for the years
2004-2023 with the development of digitalization in parallel with the development of the
Internet, it was observed that the use of e-commerce was constantly increasing.