İdil Sanat ve Dil Dergisi, vol.10, no.88, pp.1737-1746, 2021 (Peer-Reviewed Journal)
In this study; it is aimed to determine the perceptions and approaches of the 4th and 5th grade students regarding the COVID19 pandemic. The phenomenology study, which is one of the qualitative research designs, was planned as the most appropriate
method for the research. The study group of the research consisted of a total of 100 students studying at the 4th and 5th-grade
levels in the city center of Van in the fall semester of the 2020-2021 academic year. Fifty of the students are in the fourth grade
and 50 are in the fifth grade. In order to determine the reflections of the COVID-19 pandemic on children's drawings, drawings
of students and their own explanations of drawings were evaluated as research data. Data were collected from the students in
the study group by complying with the pandemic conditions. In this process, students were asked to make a drawing explaining
their experiences during the COVID-19 pandemic. The obtained qualitative data (drawings) were analyzed by the content
analysis method. As a result of the research, it has been observed that the news in the media has its counterparts in the world
of children, and that this news have effects on the way the pandemic is reflected on the pictures. It was observed that there were
descriptions of masks and distance in the paintings of both student groups. It has been observed that the pandemic, which
children encounter in the early stages of their relationship with the environment, is transferred to the pictures as a reflection of
fear, and expressed as the fear of getting sick and infecting their environment. It has been determined that children have learned
the "14 rules" created in the early stages of the pandemic.
Bu araştırmada, 4. ve 5. sınıfta öğrenim gören öğrencilerin COVID-19 pandemisine ilişkin algılarını ve yaklaşımlarını
belirlemek amaçlanmıştır. Nitel araştırma desenlerinden birisi olan olgu bilim (fenomenoloji) çalışması, araştırmaya en uygun
yöntem olarak planlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2020-2021 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Van il merkezinde 4.
ve 5. sınıf düzeyinde öğrenim gören toplam 100 öğrenciden oluşmaktadır. Öğrencilerin 50’si dördüncü sınıf, 50’si ise beşinci
sınıfta öğrenim görmektedir. COVID-19 pandemisinin çocuk çizimlerine yansımalarını belirlemek amacıyla, öğrencilerin
çizimleri ve çizimlerine yönelik kendi açıklamaları araştırma verileri olarak değerlendirilmiştir. Çalışma grubunda bulunan
öğrencilerden pandemi koşullarına uyularak veriler toplanmıştır. Bu süreçte öğrencilerden COVID-19 pandemi sürecine
yönelik deneyimlerini açıklayan bir çizim yapmaları istenmiştir. Elde edilen nitel veriler (çizimler) içerik analizi yöntemiyle
çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda, basın-yayın organlarında çıkan haberlerin çocuk dünyasında da karşılıklarının
bulunduğu, pandeminin resimlere yansıma şekillerinde bu haberlerin etkileri olduğu gözlemlenmiştir. Her iki öğrenci grubunun
resimlerinde de özellikle maske ve mesafe konulu betimlemelerin bulunduğu görülmüştür. Çocukların çevre ile ilişkilerinin ilk
dönemlerinde karşılaştıkları pandemi sürecinin, resimlere korkuların yansıması olarak aktarıldığı, hastalanma ve çevrelerine
virüs bulaştırma korkusu şekline ifade edildiği dikkati çekmiştir. Pandeminin ilk dönemlerinde oluşturulan “14 kuralı”nı
çocukların öğrendikleri saptanmıştır.