Yapay Zekanın (chatGPT) Eğitsel Kullanım Alanları


Günbatar M. S., Ağgün N.

16. ULUSAL FEN BİLİMLERİ VE MATEMATİK EĞİTİMİ KONGRESİ (UFBMEK-2024), Edirne, Türkiye, 4 - 07 Eylül 2024, ss.1-6

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Edirne
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-6
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yapay zeka teknolojisi özellikle 2022 yılı Kasım ayında chatGPT sohbet robotunun insanların kullanımına açılmasıyla dikkat çekmeye başlamıştır. Bu teknolojisi kullanan insanlar sundukları istemlere oldukça makul sonuçlar üretmesi karşısında çok etkilenmişlerdir. Örneğin, fen eğitimi alanında uygun istemlerin sunulması ile yürütülen öğrenme sürecinde doğru açıklamalar sunabilmesi ve öğrenciye sunduğu destekle sürece olan katkısına ilişkin akademik çalışmalar da görülmeye başlanmıştır. Öğretim ortamları için yeni bir teknoloji olan yapay zeka teknolojisini tanımak ve bu konuda eğitimcileri bilinçlendirmek önemli bir hal almıştır. Bu noktadan hareketle, geçerli ve güvenilir bilgi kaynakları olan bilimsel çalışmalar bize doğru bilgi sunacaktır. Bu çalışmada amaç, yapay zekanın en yaygın örneği olan chatGPT’ nin eğitsel kullanım alanlarını alanyazından faydalanarak ortaya koynaktır. Bu kapsamda 2023 yılının Ekim ayında, WoS (Web of Science) veri tabanında “chatGPT” anahtar terimi ile tarama yapımış, doküman tipi olarak makale seçilmiştir. Yapılan tarama sonucunda ilgili tarihte chatGPT ile ilgili yapılan uluslararası saygın bir sınıflama olan SSCI (Social Science Citation Index) dizininde yer alan tüm makalelere ulaşılmıştır. Yazarlar tarafından makale başlıkları ve yayınlandığı dergiler incelenmiş, eğitim bilimleri ve chatGPT nin eğitsel kullanımı ile ilgili olan toplam 51 makaleye ulaşılmıştır. Yapılan içerik analizi sonucunda chatGPT’ nin eğitsel kullanım alanları ile ilgili veriler sunan toplam 29 makale ile çalışma sonuçlandırılmıştır. Yapılan içerik analizi sonucunda (1) ChatGPT’ nin Eğitim ortamlarına muhtemel olumlu katkıları, (2) ChatGPT’ nin Eğitim ortamlarına muhtemel olumsuz etkileri, (3) ChatGPT ve Etik, (4)ChatGPT’ nin eğitsel kullanımının geleceği, şeklinde dört tema belirlenmiştir.

 ChatGPT’ nin Eğitim ortamlarına muhtemel olumlu katkıları kapsamında, yüksek öğretimi dönüştürebileceği; akademisyenlere zaman tasarrufu sağlayabileceği, akademik öz-yeterlilik, akademik öz-saygı ve algılanan stres boyutlarında olumlu etkiler oluşturabileceği; etkili öğrenme stratejileri geliştirmek ve yenilikçi öğretim yaklaşımlarını ve eğitim felsefelerini uyarlamak için yeni yollar önerebileceği; çok miktarda metinsel veriyi analiz ederek, sosyal etkileşimleri modelleyerek, insan davranışı ve sosyal dinamiklere ilişkin önemli bilgiler sağlayarak sosyal psikoloji alanına katkı sunabieceği; öğrencilerin performansını, motivasyonunu ve derse katılımını artırabileceği; öğretimsel materyaller üretilebileceği; kişiselleştirilmiş öğrenmeyi kolaylaştırabileceği, geri bildirim sağlayabileceği; sanal bir akıllı asistan olarak kullanılabileceği; dil öğreniminde yeni alternatifler sunabileceği; mekanik bir sistem olduğu için hiçbir zaman dil yorgunluğu yaşamayacağı ve uzun konuşmalar için kullanılabileceği; yabancı bir dil olarak İngilizce kullanan öğrencilerin yazma hatalarını tespit edebileceği; bilgisayar programlama eğitiminde kullanılabileceği, böylelikle öğrencilerin bilgi-işlemsel düşünme becerilerini, programlama özyeterliliklerini ve derse yönelik motivasyonlarını arttırabileceği; uzaktan eğitim süreçlerine yapay zeka destekli web araçları ile katkı sunabileceği durumları ifade edilebilir.   

ChatGPT’ nin Eğitim ortamlarına muhtemel olumsuz etkileri kapsamında, bilgiyi eleştirel ve kişisel bir bakış açısıyla anlama, sentezleme ve detaylandırma yeteneğini engelleyebileceği; öğrenciler arası etkileşim ile elde edilen kazanımların bu teknolojinin kullanımı ile sınırlı düzeyde kalabileceği; tüm öğrencilerin öğrenmesi üzerinde etkili olamayabileceği; öğrencilerin yenilikçi kapasitelerini ve işbirlikçi öğrenme yeterliliklerini olumsuz etkileyebileceği; yanlış veya yanıltıcı bilgi sağlama potansiyeli, erişimdeki eşitsizlik sorunları, akademik dürüstlükle ilgili zorluklar, teknolojinin olası kötüye kullanımı gibi endişeleri barındırdığı; üniversite öğretim elemanlarının değerlendirme uygulamaları üzerinde (öğrencilerin metinlerine olan güvenlerinin sarsması gibi) olumsuz etkilerinin olabileceği, durumları ortaya çıkmıştır.  

ChatGPT ve Etik kapsamında, eğitsel kullanımının etik boyutu açısından henüz bir fikir birliğinin olmadığı ve paydaşların bu konuda çalışmalar yapılmasının gerekli olduğu; önyargılı olabileceği veya hatalı içerikler üretebileceği konusunda etik kaygıların olduğu; okulların ve kurumların intihalin önlenmesine yönelik standartlarını ve prosedürlerini yapay zeka kullanımı konusunda güncellemelerinin gerektiği; öğretmenlerin yapay zeka tarafından oluşturulan ödevleri tespit edebilmede dezavantajı olduğu, durumlarından bahsedilebilir.

ChatGPT’ nin eğitsel kullanımının geleceği kapsamında, konuşma yeteneğini geliştirme, kişiselleştirme, çok modlu tasarım ve güvenirlik konularının ChatGPT’nin geleceği için umut vaat eden temel alanlar olduğu; zamanla halk arasında yapay zeka okuryazarlığının artmasına ihtiyaç duyulacağı; akademik sistemlerin yeni yapay zeka sistemlerine uyarlanmasının gerekliliği; Yapay zeka sistemlerinin eğitimdeki varlığının bir tehditten ziyade bir gelişim fırsatı olarak değerlendirilmesinin gerekliliği; yapay zekaya hakim olmanın 21. yüzyıl için önemli bir beceri olacağı, durumlarından bahsedilebilir.