An Evaluation Of Artificial Intelligence Tools Used In Special Education


Mengi A.

8. INTERNATIONAL MEDITERRANEAN SCIENTIFIC RESEARCH AND INNOVATION CONGRESS, Antalya, Türkiye, 22 - 23 Ağustos 2025, cilt.1, ss.425-426, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.425-426
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yapay zekâ kavramı 1956 yılında John McCarthy tarafından dile getirilmiştir. Günümüzde ise özelde bilgisayar mühendisliği, fen bilimleri ve tıp alanında genelde ise hemen her alanda, sosyal-beşeri bilimler ve eğitim bilimlerinin her alanında önemli bir kavram olduğu görülmektedir. 2018 Horizon raporuna göre, yapay zekâ ve uyarlanabilir öğrenme teknolojileri, eğitim teknolojisi alanında önemli gelişmeler olarak öne çıkmıştır. Son yıllarda eğitimin hemen her alanında olduğu gibi özel eğitimde de yapay zekâ araçlarının kullanıldığı bilinmektedir. Bu çalışmanın amacı, Milli Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü tarafından 2024 yılında hazırlanan “Eğitimde Kullanılan Yapay Zekâ Araçları: Öğretmen El Kitabı”nda yer alan “Özel Eğitimde Kullanılabilecek Yapay Zekâ Araçları”na ilişkin kısa bir değerlendirmede bulunmaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi bağlamında doküman incelemesi deseni kullanılmıştır. Dolayısıyla araştırma verileri “Eğitimde Kullanılan Yapay Zekâ Araçları: Öğretmen El Kitabı” adlı dokümandan belirtilen Özel Eğitimde Kullanılabilecek Yapay Zekâ Araçlarının değerlendirilmesinden oluşmaktadır. Böylece araştırmada, özel eğitimde kullanılan yapay zekâ araçlarının neler olduğu, yapay zekânın özel eğitime ne şekilde katkı sağladığı veya yapay zekânın özel eğitim alanına katkısının ne olduğu ya da özel eğitimi nasıl geliştirdiği gibi hususlar değerlendirilmiştir. Araştırma, özel eğitimde kullanılan yapay zekâ araçlarına ilişkin kısa bir değerlendirmeyle alana katkı sağlayacağı ön görülmekte ve özgün değeri olan önemli bir araştırma olarak düşünülmektedir.

Anahtar Kelimeler: Özel eğitim, yapay zekâ araçları, değerlendirme.