Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi 2. Uluslararası Sağlık Bilimleri Kongresi, Van, Türkiye, 18 - 19 Aralık 2023, ss.1
Amaç: Bu
çalışma, Van YYÜ kampüsünde KYK yurtlarında konaklayan öğrencilerin sağlık
okuryazarlığı bilgi düzeylerini belirleyerek çeşitli etkenlere bağlı olarak
incelemeyi amaçlamaktadır. Sağlık okuryazarlığı kavramı, bireylerin sağlık
bilgilerine ulaşma, anlama ve kullanma becerilerini içerir. Çalışma, genç
öğrenci nüfusu üzerindeki etkilerini anlamayı hedefler.
Materyal-Metot: Çalışmada,
KYK yurtlarında konaklayan öğrencilerin sağlık okuryazarlığı düzeyini
belirlemek için Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği-32 (TSOY-32)
kullanılmıştır. Çalışmanın örnek büyüklüğü, her değişken için %80 Testin Gücü
ve %5 Tip-1 hata alınarak belirlenmiştir. Parametrik testler uygulamak üzere
normal dağılım testleri kullanılmıştır. Analizlerde SPSS istatistik paketi
kullanılarak %5 anlamlılık düzeyi alınmıştır. Çalışmadaki sürekli ölçümlerin dağılımına
Kolmogorov-Smirnov ve Skewness-Kurtosis testleri ile bakılmış ve Parametrik
testler uygulanmıştır. Sağlık Okuryazarlığı Düzeyi Puanının, Kategorik Gruplara
göre karşılaştırılmasında “Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA)” ve “Bağımsız
T-testi” kullanılmıştır. Varyans analizini takiben farklı grupları belirlemede
“Duncan testi” kullanılmıştır. Anket sorularının güvenirlik (reliability)
analizi kapsamında “Cronbach’s Alpha katsayıları” hesaplanmıştır.
Bulgular: Çalışmaya
katılan öğrencilerin sağlık okuryazarlığı düzeyi genel olarak orta seviyededir.
Bulgular, sınıf düzeyi ve ailenin gelir düzeyinin sağlık okuryazarlığı düzeyini
etkilediğini göstermektedir (p=0,049). Birinci sınıf öğrencileri ve asgari
ücretle geçim sağlayan ailelerden gelen öğrenciler, diğer gruplara kıyasla daha
yüksek sağlık okuryazarlığı puanlarına sahiptir (p=0,018). Bulgulara göre,
öğrencilerin sağlık okuryazarlığı genel olarak orta seviyededir. Ancak, sınıf
düzeyi ve ailenin gelir düzeyi gibi faktörlerin bu düzeyleri etkilediği
görülmüştür.
Sonuç: Van
YYÜ kampüsünde KYK yurtlarında konaklayan öğrencilerin sağlık okuryazarlığı
düzeyleri genel olarak orta seviyededir. Eğitim düzeyi ve ekonomik faktörler,
sağlık okuryazarlığı üzerinde belirgin bir etki göstermektedir. Sonuç olarak,
çalışma genç öğrenci popülasyonunun sağlık okuryazarlığı düzeyini belirleme ve
iyileştirme çabalarının belirli sosyoekonomik faktörlere odaklanması
gerektiğini vurgulamaktadır. Eğitim kurumları ve sağlık politikacıları,
öğrencilerin sağlık konularında daha bilinçli ve bilgili olmalarını
destekleyici stratejiler geliştirmeye yönlendirilmelidir. Bu çalışma, sağlık
okuryazarlığı alanındaki literatüre katkı sağlayarak, öğrencilerin sağlıkla
ilgili bilgi düzeyini anlamaya yönelik bir değerlendirme olabilir.