Özel Eğitim Okullarında Taşımalı Eğitim İle İlgili Karşılaşılan Sorunların Belirlenmesi: Van İli Örneği


Mengi A.

ISPEC Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Kongresi, Siirt, Türkiye, 10 - 12 Haziran 2019, cilt.1, sa.1, ss.22-25

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Siirt
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.22-25
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Özel eğitim okulları genel eğitim okullarından faklı olarak herhangi bir nedenden dolayı yetersizlikten etkilenmiş olan ve görme, işitme ve zihinsel olarak eğitsel tanıya sahip özel gereksinimli bireylerin eğitim aldığı kurumlardır. Türkiye’deki özel eğitim okulları özel gereksinimli bireylerin engel türüne göre farklılaşmaktadır. Örneğin, işitme engelliler okulu, görme engelliler okulu ve zihinsel engelliler okulu gibi bireylerin engel türüne göre eğitim veren okullar bulunmaktadır. Tüm bu okullarda özel gereksinimli bireylerin gereksinimine uygun özel eğitim hizmetleri verilmektedir. Ayrıca bu okullarda eğitim alan özel gereksinimli bireyler, ücretsiz olarak taşımalı eğitim yoluyla eğitim imkânlarından yararlanmaktadırlar. Dolayısıyla bu süreçte de bazı sorunların yaşanması kaçınılmaz olmaktadır. Bu araştırma da özel eğitim okullarında taşımalı eğitim ile ilgili karşılaşılan sorunların belirlenmesi konusunu kendisine amaç olarak belirlemiştir. Bu amaç doğrultusunda Van il merkezinde bulunan dört farklı resmi özel eğitim okulunda taşımalı eğitim yapan öğrenci servisleri ile ilgili bir eğitim-öğretim dönemi boyunca karşılaşan sorun ve güçlüklerin neler olduğu sorgulanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olan durum çalışması deseninden hareketle yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla veriler toplanılmıştır. Araştırma verileri belli kategoriler şeklinde betimsel analize tabi tutularak sunulmuştur. Araştırmada, eğitim-öğretin yılının başında taşımalı servis ihalelerin gecikmesine, eğitim-öğretim günlerinde öğrenci taşıması saatlerinde öğrenci, veli ve servis şoförlerinde kaynaklanan gecikmelerin olduğuna, zaman zaman taşıma eğitimi yönetmenliğine uygun olarak engellilerin ihtiyaçlarına göre uyarlanan servislerden ziyade başka servislerin kullanılmasına ilişkin veriler elde edilmiştir. Ayrıca, servislerin taşıma sırasında hostes bulundurmamasına, servis puantajların bazen yönetmenliğe uygun hazırlanmamasına ve öğrenci teslimatları sırasında okuldaki nöbetçi öğretmenlerin nöbet görevlerini ihmal etmesine bağlı bazı sorunların da ortaya çıktığı tespit edilmiştir. Bu bulgular ışığında özel eğitim okullarında taşımalı eğitimle ilgili önemli sonuçlara ulaşılmış ve çözüme dair önerilerde bulunulmuştur.