LGS TÜRKÇE SORULARININ EĞİTİM PAYDAŞLARININ GÖZÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ


COSKUN H., KOLÇELİK S.

EKEV AKADEMİ DERGİSİ, sa.103, ss.231-245, 2025 (TRDizin) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: Sayı: 103
  • Basım Tarihi: 2025
  • Doi Numarası: 10.17753/sosekev.1608453
  • Dergi Adı: EKEV AKADEMİ DERGİSİ
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.231-245
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı eğitim paydaşlarının gözünden Liselere Geçiş Sistemi (LGS) Türkçe dersi sorularının değerlendirilmesidir. Nitel araştırma yöntemine göre tasarlanan çalışma temel nitel araştırma desenine göre yürütülmüştür. Çalışma grubu Van ili merkez ilçelerde görev yapmakta olan ve LGS’ye öğrenci hazırlayan 14 Türkçe öğretmeni, 13 farklı branş öğretmeni, 20 ortaokul 8. Sınıf öğrencisi ve 10 öğrenci velisinden oluşmaktadır. Veri toplama sürecinde yapılandırılmış görüşme formlarından yararlanılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yapılmış olup analiz sürecinde kodlayıcı güvenirliğine bakılmıştır. Çalışmada ulaşılan sonuçlar LGS’de beceri temelli soruların yer almasının öğrencilerin, öğretmenlerin ve velilerin Türkçe dersine verdikleri önemi farklı yönlerden etkilediğini göstermektedir. Özellikle bu soruların okuduğunu anlamaya dayalı olması diğer tüm alanlardaki başarıyı da etkilemektedir. Öğrenciler özellikle üst düzey düşünme gerektiren sorularda zorlanmaktadırlar. Farklı branş öğretmenleri öğrencilerin okuduğunu anlamada yaşadıkları sorunun kendi derslerindeki başarıyı doğrudan etkilediğini düşünmektedir. Özetle özellikle üst düzey düşünme becerisi gerektiren soru tipleri Türkçe dersleri ile ilişkili görülmekte ve LGS Türkçe sorularında sağlanan başarı diğer tüm derslerdeki başarıyı doğrudan etkilemektedir.
This study aims to evaluate LGS Turkish questions from the perspective of educational stakeholders. The study was designed according to the qualitative research method and conducted according to the basic qualitative research design. The study group consisted of 14 Turkish teachers and 13 branch teachers, who are working in the central districts of Van province and preparing students for LGS, 20 middle school 8th grade students and 10 parents. Structured interview forms were used in the data collection process. Content analysis was used to analyze the data and coder reliability was checked during the analysis process. The results of the study show that the inclusion of skill-based questions in LGS affects the importance given to Turkish lesson by students, teachers and parents in different ways. Especially the fact that these questions are based on reading comprehension also affects success in all other areas. Students have difficulty especially in questions that require higher level thinking. Teachers of different branches think that the problems students experience in reading comprehension directly affect the success in their own courses. In summary, especially question types that require higher-order thinking skills are related to Turkish lessons and success in LGS Turkish questions directly affects success in all other subjects.