Aqşin Alizade'nin "Cengi" eserinin klasik gitar dörtlüsüne uyarlanması


Creative Commons License

Ranjbari M., Birel A. S.

MÜSİQİ DÜNYASI, sa.2, ss.18-25, 2020 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Basım Tarihi: 2020
  • Dergi Adı: MÜSİQİ DÜNYASI
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Other Indexes
  • Sayfa Sayıları: ss.18-25
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

: Bilindiği üzere her toplumun müziği, kendisine özel karakteristik ses örgüsüne sahiptir.  Azerbaycan klasik müziği de bu konuda dünyaya önemli izler bırakmıştır. Avrupa sanat geleneğinde klasik müzikte eserler bazen, yazılan çalgı dışındaki enstrümanlara da uyarlanabilmektedir. Bu olgu farklı çalgı özelliklerinden etkilenerek o eserin yorumuna yenilikler katabilmekte ve aynı zamanda o esere farklı bir estetik bakış açısıyla yaklaşıp yorumlayabilme imkânı yaratmaktadır. Dolayısıyla Azerbaycan müziğinin de yeni şivelerde yorumlanması, yeni bir estetik anlayış ortaya konularak değerlendirilmesi gerektiği söylenebilir. Bu sebeple, Azerbaycan müziğinin örnek eserleri arasında yer alan ve başyapıt özelliği taşıyan “Cəngi” adlı eser, klasik gitar çalgısına uyarlanmış, buna ilişkin olarak müzikal yorum ve teknik bakımından öneriler sunulmuştur.  

Aqşin Alizade’nin özgün ve çok tanınan “Cəngi” adlı eseri, aslında bir sextet (altı enstrümandan oluşan çalgı topluluğu) için yazılmıştır. Bundan dolayı transkripsiyon veya uyarlama sırasında klasik gitar çalgısına ait teknik özellikler ve ses genişliği göz önünde bulundurulmuştur. uyarlama yapılırken klasik ve çağdaş armoni kurallarına dikkat edilmiştir.