4. Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersindeki Temel Kavramları Anlama Düzeyleri ve Kavram Yanılgıları


Alkar Yıldırım E., Yılmaz Derin S.

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), cilt.22, sa.87, ss.1240-1256, 2023 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu araştırmada, 4. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersinde yer alan temel kavramları anlama düzeyleri ve kavram yanılgıları araştırılmıştır. 2022-2023 eğitim-öğretim yılının güz döneminde gerçekleştirilen çalışma, Malatya ilindeki ilkokullarda öğrenim gören öğrenciler ile yürütülmüştür. Ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenen katılımcı grubunu 40 (22 kız, 18 erkek) 4. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma, yöntemsel olarak tarama modelinde tasarlanmıştır. Kısa cevaplı ve açık uçlu 16 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış sorular arasında; kimlik, hak, vatandaşlık, kronoloji, milli egemenlik, milli mücadele, müze, kültür, empati, saygı, sorumluluk, harita, kroki, beşerî coğrafya, doğal afet ve coğrafi özellik kavramları yer almaktadır. Araştırma verilerinin analizinde, betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda 4. sınıf öğrencilerinin büyük bir çoğunluğunun ilgili kavramlara anlama ve sınırlı anlama düzeyinde cevap verdiği, ifadelerin daha çok günlük hayattan ve derste öğrenilen örneklerden hareket edilerek oluşturulduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrenciler, kavram yanılgısını en fazla beşerî coğrafya ve coğrafi özellik gibi soyut ve örneklemeye daha az elverişli kavramlar etrafında oluşturmuşlardır.

Anahtar Kelimeler:Sosyal Bilgiler Öğretimi, Kavram, KavramYanılgıları.

In this study 4th grade students’ the level of understanding and misconceptions of the basic concepts in the social studies course curriculum was investigated. The study, which was carried out in the fall semester of the 2022- 2023 academic year, was implemented with the primary school students in the province of Malatya. The participant group identified by the criterion sampling method consisted of 40 (22 girls, 18 boys) 4th grade students. The study was methodically designed in the surveymodel. Among the semi-structured questions consisting of 16 short-answer and open-ended questions, the concepts of identity, rights, citizenship, chronology, national sovereignty, national struggle, museum, culture, empathy, respect, responsibility, map, sketch, human geography, natural disaster and geographical features are available. Descriptive analysis technique was used in the analysis of the data. In compliance with the findings, it was concluded that the majority of the 4th grade students answered the related concepts at the level of comprehension and limited comprehension and that the statements were mostly generated by taking into account the examples acquired in the lesson and from daily life. The students mostly generated their misconceptions around the abstract and less convenient concepts such as human geography and geographical features.

Keywords: Teaching of Social Studies, Concept, Misconceptions