Ders, yazılı ve görsel
dökümanlarla destekli olarak, tarih sırası ile mimarlık tarihi konularını
içerir. Ders kapsamında Roma ve Ortaçağ mimari örnekler incelenmektedir. Ana
konu baslıkları: Roma, Erken Hiristiyan, Bizans, Romanesk mimarlık ve Gotik
mimarlık.
DERSİN AMACI
Dersin amacı, tasarımda çizim gereçlerinin doğru kullanımı, çizim kuralları ile çizimtekniği
ve ölçekliçizim, iki boyutlu (plan- kesit-görünüş) çizim,çizimüzerindeölçülendirme yapma,
perspektif çizme tekniklerini anlayarak üç boyutlu analiz etme, pafta kullanımı, algılama,
anlatma ve okuma becerilerinin kazandırılmasına yönelik çalışmalargerçekleştirilmektedir.
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI
- Teknik resim çizim araçlarını tekniğine uygun şekilde kullanabilecek, teknik resim
kağıtlarına boyut ve özelliklerine göre resim çizebilecektir.
- Standart çizgi ve yazı çeşitlerini öğrenerek çizgi uygulamaları, eğik ve dik yazı
uygulamaları yapabilecektir.
- İzdüşüm düzlemlerini, izdüşüm çeşitlerini ve görünüş çıkarma yöntemlerini
kavrayabilecektir.
- Temel şekillerin, prizma ve piramitinizdüşüm ve görünüşlerini çizebilme verilen çizimleri
okuyabilme.
- Görünüş ve perspektiflerin ölçülendirilmesini yapabilecektir.
- Kesit almanın gereğini ve önemini kavrayacak, uygun kesit düzlemlerini seçebilecektir.
- Görünüşlere bakarak perspektif çizimlerini yapabilecektir.
- Cisimlerin kesitlerini teknik resim kurallarına göre çizebilme verilen kesit projelerini
okuyabilme.
Mimari Tasarım II projesi, mimarlık eğitiminin ikinci yılının güz döneminde yapılan bir tasarım
projesidir. Bu stüdyo çalışmasında genellikle farklı bina türlerine ilişkin tasarım problemlerinin
çözümü hedeflenmektedir. Mimari Tasarım II stüdyosunun öğretim üyeleri 2020-2021 Güz
döneminde bu proje kapsamında anaokulu tasarımına karar vermişlerdir. Pandemi sürecinin
getirdiği uzaktan eğitim sebebiyle ortak bir alanda çalışma imkanı ortadan kalkmıştır. Bu
sebeple her öğrencinin yaşadığı yerde uygun bulduğu bir arsa üzerinde bir anaokulu tasarımı
gerçekleştirmesi beklenmektedir. Çünkü öğrencilerin yaşadıkları kentlerin ve kenti oluşturan
önemli parçaların farkına varabilmesi ve algısını okuyabilmelerinin son derece önemli olduğu
düşünülmektedir.
Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Mimarlık ve Tasarım Fakültesi Mimarlık Bölümü’nde
yürütülmekte olan Mimari Tasarıma Giriş (MTG) Stüdyosu, öğrencilere mimarlığı ve mimari
tasarımı tanıştırmayı ve yeni bir tasarım veya çözüm gerektiren bir alanda nasıl hareket edilmesi
gerektiğine ilişkin beceriler kazandırmayı ilke edinmiştir. Bu sebeple stüdyo “Mimarlık ve
Tasarım nedir ?” sorusu ile eğitime başlar.
Stüdyonun ana ekseni mimari tasarıma giriş atölyesi bağlamında mimarlık eğitiminin
dönüştürücü gücünü bilgi, deneyim, düşünce ve yöntemler üzerinden açığa çıkarmaktır. MTG
Stüdyosu yaratıcı düşünce üretme sürecinde birbiri ile bağlantılı farklı çalışmalar yürüten
kademeli bir süreçten oluşur.
Stüdyonun ilk aşamasında proje danışmanları mimarlık ve mimari tasarım üzerine sunumlar
gerçekleştirir. Daha sonra öğrencilerin yaptığı araştırmalar, tüm katılımcılarla birlikte
tartışmaya açılır.
Stüdyonun ikinci aşaması Dünyada ve Türkiye’de ürünler vermiş önemli mimarlar ve
eserlerinin tanıtımına ilişkindir. Stüdyonun üçüncü aşaması teori ve pratiğin bir arada olduğu
kısımdır. Teorik kısımda proje danışmanları tarafından seçilen bir kitap (21 KEDİDE SANAT
TARİHİ) üzerinden belirli kavramlar dahilinde tartışma ve sorgulama yapılır. Stüdyo
öğrencilerine sorular sorulur ve birlikte cevaplar aranır. Yürütücü ile öğrencinin karşılıklı
iletişim ve etkileşimi hem öğrenci hem de danışmanlar açısından oldukça önemlidir. Daha sonra
yapılan tartışmalar stüdyoda ürüne dönüştürülür. Stüdyonun önemli bir özelliği de öğrencilere
sorumluluk veren kademeli bir süreç olmasıdır.
Kırsal mimarlıkla ilgili temel tanımlar, Dünyadaki köy ve kırsal mimarlık
tarihi, Köyün Yaratılışı, Köy ve kırsal konutlar, Köy Kültürü, Köyün demografik
özellikleri, Kırsal mimarlıkta gelişim ve güvenlik açığı, Kırsal mimarlıkla
ilgili temel tanımlar, Köy Ekolojisi, Kırsal tipoloji, Köyde malzeme ve yapı
sistemlerinin analizi, Siyasi eformlar ve kırsal mimari, Kırsal mimari ve
ekonomi.