Turkish Journal of Marketing, cilt.5, sa.1, ss.1-21, 2020 (Hakemli Dergi)
Geçmişte olduğu gibi, pazar
yönelimi, özellikle bir örgüt kültürü olarak firma uygulamaları için önemli bir
kavramdır. Bununla birlikte, ilgili literatürde pazar yönelimi kavramı için
genel kabul görmüş bir tanım yoktur. Bu nedenle, bu çalışmanın amacı, teorik
çerçeve içerisinde bir örgüt kültürü olarak pazarlama kavramını açıklığa
kavuşturmaktır. Bu amaç için, ilgili literatürdeki birincil ve ana kaynaklar
özellikle referans kaynaklarıdır. Literatür incelemesine göre, pazarlama düşüncesinin
temeli olan pazar yöneliminin felsefi temelleri 1950’lerin başına dayanmaktadır. Örgütler 1960’ların sonlarındaki rekabetçi baskılar nedeniyle bir pazar biçimi
olarak popüler hale gelmişlerdir. Bununla birlikte, bir örgüt kültürü olarak
pazarlama üzerine ilk çalışmaların 1980'lerde yazıldığını belirtmek
ilginçtir. İlgili bulgular, geçmişten günümüze
tarihsel dönemler itibariyle çalışmanın sonucunda gösterilmiştir.
As in the past, market orientation
is an important concept especially for firm practices as an organizational
culture. However, there is no generally accepted definition for the concept of
market orientation in the relevant literature. Therefore, the aim of this study
is to clarify the concept of marketing as an organizational culture within the
theoretical framework. For this aime, primary and main sources in the relevant
literature are particularly reference sources. According to the literature
review, the philosophical foundations of market orientation, which are the
basis of marketing thinking, date back to the early 1950s. Organizations became popular as a form of market
due to competitive pressures in the late 1960s.
It is interesting to note, however, that
the first studies
on marketing as
an organizational culture
were written in
the 1980s. Related findings are shown in the conclusion
of the study as of historical periods from past to present.