4. ULUSLARARASI GAP SOSYAL BİLİMLER KONGRESİ, Van, Türkiye, 29 Kasım - 01 Aralık 2019, cilt.1, sa.15, ss.602-608, (Tam Metin Bildiri)
Bu çalışmanın amacı, Türkçe derslerinde drama ile öğretimin iki dilli öğrencilerin Türkçe
konuşma becerilerinin geliştirilmesine etkisini belirlemektir. Çalışmada nicel araştırma
yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın deseni ön test-son test ölçümlerine dayanan kontrol gruplu
deneysel desendir. Araştırmanın çalışma gruplarını 8. Sınıfta öğrenim gören ve Türkçe
derslerine devam eden 30 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin 15’i deney grubunu
oluştururken 15’i kontrol grubunda yer almıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak geçerlik
güvenirlik çalışmaları yapılmış Türkçe Etkili Konuşma Becerisi Ölçeği kullanılmıştır.
Verilerin analiz işlemlerinde nicel yöntemli araştırmalarda kullanılan IBM SPSS 20.0Statistics
(Statistical Package for the Social Sciences 20.0) paket programı kullanılmıştır. Araştırmada
ön test ve son test uygulamalarından elde edilen verilerin çözümlenmesinde parametrik testler
kullanılmıştır.
Buna göre; deney ve kontrol gruplarının ön-son test farklarının belirlenmesi içinse “Bağımsız
Örneklemler t-Testi” istatistiği kullanılmıştır.
Deneysel süreçler neticesinde drama ile öğrenme etkinliklerine göre işlenen Türkçe derslerine
devam eden öğrencilerin Türkçe etkili konuşma becerilerinin anlamlı düzeyde olumlu yönde
değişiklik gösterdiği belirlenmiştir.