2024 İlkokul Türkçe Dersi Öğretim Programına İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri


KULTAS E.

Journal of Elementary Education: Theory and Practice (JELEDU), cilt.2, sa.2, ss.105-134, 2024 (Hakemli Dergi)

Özet

Dünyadaki ekonomik, sosyal ve siyasal gelişmeler, ülkelerin eğitim politikalarına da yansımaktadır. Özellikle teknolojideki hızlı yenilikler, eğitim-öğretim sürecindeki ihtiyaçları değiştirmekte ve tüm bu durumlar programların günün şartlarına uygun hale getirilmesini zorunlu kılmaktadır. Hızla gelişen ve değişen küresel dünyanın mevcut durumuna ayak uydurmak amacıyla tüm ülkelerde olduğu gibi Türkiye’de de belirli aralıklarla ders programları güncellenmektedir. Bu çalışmanın amacı, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli çerçevesinde 2024 yılında yenilenen İlkokul Türkçe Dersi Öğretim Programına ilişkin programın uygulayıcısı konumunda olan sınıf öğretmenlerinin görüş ve düşüncelerini elde etmektir. Araştırmanın modeli olarak nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Van ili merkez ilçelerindeki resmi okullarda görev yapmakta olan 20 sınıf öğretmeni, mevcut araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadır. Araştırmacı tarafından oluşturulan ve uzman görüşleri alınarak son hali verilen açık uçlu görüşme formu kullanılarak elde edilen veriler, içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Açık kodlama yöntemi kullanılarak elde edilen verilerden kodlar oluşturulmuş ve benzer kodlar aynı tema altında birleştirilerek tablo haline getirilmiştir. Araştırmada, programdaki temaların ve tema içeriklerinin uygun olduğu, kazanım sayılarının yeterli düzeyde ve sınıf seviyelerine uygun olduğu, harf gruplarındaki değişikliğin işlevsel olmadığı, ancak yazı defterindeki değişikliğin doğru bir karar olduğu, genel olarak programın öğrenci odaklı, ihtiyaca cevap niteliğinde iyi düzenlenmiş bir içeriğe sahip olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.