ULUSAL DİL VE EDEBİYAT ARAŞTIRMALARI SEMPOZYUMU, Van, Türkiye, 20 - 22 Ekim 2021, ss.203-214, (Tam Metin Bildiri)
Teknoloji alanında son yıllarda meydana gelen geliĢmelere paralel olarak elektronik
medya, çocukları ve yetiĢkinleri kullandığı olağanüstü teknik ve kanallarla kendine
çekmektedir. Toplumsal hayattaki her türlü bilgi, olay, durum vb. elektronik kitle iletiĢim
araçlarıyla evlerimize hatta son yıllarda cep telefonları aracılığıyla cebimize kadar ulaĢmıĢtır.
Gelecek nesillerin, beden, biliĢ ve ruh sağlığı açısından sağlıklı birer birey olabilmeleri için cep
telefonlarına kadar girmiĢ medya araçlarının oluĢturmak istediği algı veya vermek istediği
gerçek mesajın ne demek olduğunu anlamaları onların geliĢimi açısından büyük bir önem arz
etmektedir. Bu öneminden ötürü Radyo Televizyon Üst Kurulu ve Milli Eğitim Bakanlığı Talim
ve Terbiye Kurulu BaĢkanlığı arasında 22 Ağustos 2006 tarihinde Medya Okuryazarlığı dersinin
öğretim kurumlarında seçmeli ders olarak okutulmasına dair iĢ birliği protokolü imzalanmıĢtır.
Bu protokol doğrultusunda okullarda okutulacak medya okuryazarlığıyla ilgili Talim ve Terbiye
Kurulu tarafından Medya Okuryazarlığı Dersi Öğretim Programı hazırlanmıĢtır.
Türkçe öğretim programlarında medya okuryazarlığıyla ilgili kazanımlara ne oranda yer
verildiğini tespit etmeyi amaçlayan bu çalıĢmada nitel araĢtırma yöntemlerinden doküman
incelemesi yöntemi kullanılmıĢtır. AraĢtırmada içerik analizi kullanılmıĢtır. Bu kapsamda
Türkçe öğretim programlarında yer alan kazanımlar tek tek okunarak medya okuryazarlığıyla
ilgili kazanımlar tespit edilip tablo halinde sunulmuĢtur.
Bu araĢtırmanın sonucuna göre medya okuryazarlığıyla ilgili kazanımlara ilk kez 1981
Temel Eğitim Okulları Türkçe Eğitim Programında yer verilmiĢtir. Bu programda 1. sınıftan 8.
sınıfa kadar her sınıf düzeyinde medya okuryazarlığıyla ilgili toplam 42 kazanıma yer
verilmiĢtir. 2005 Türkçe Öğretim Programında 1. sınıftan 5. sınıfa kadar medya
okuryazarlığıyla ilgili 34 kazanıma yer verilirken 2006 programında 6. sınıftan 8. sınıfa kadar
medya okuryazarlığıyla ilgili 81 kazanıma yer verilmiĢtir. 2015 Türkçe Dersi Öğretim
Programında medya okuryazarlığıyla ilgili 45 kazanıma yer verilirken 2017 Türkçe Öğretim
Programında ise 71 kazanıma yer verilmiĢtir. 2018 Türkçe Dersi Öğretim Programında ve
güncellenen 2019 programında medya okuryazarlığıyla ilgili 92 kazanıma yer verilmiĢtir.
Anahtar Sözcükler: Türkçe dersi, öğretim programı, medya okuryazarlığı.