Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.10, sa.2, ss.303-316, 2020 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmada ortaokul öğrencilerinin bilgi-işlemsel
düşünme becerisine yönelik öz yeterlilik algıları incelenmiştir.
Ayrıca bilgi-işlemsel düşünme becerisine yönelik öz yeterlilik
ölçümleri farklı değişkenlere göre karşılaştırılmıştır. Çalışma
ilişkisel tarama modelinde yürütülmüştür. Araştırma verileri
2018-2019 eğitim-öğretim yılında Van ili merkez ilçelerinde
öğrenim gören dört farklı ortaokuldaki 332 öğrenciden elde
edilmiştir. Veriler 2018 yılında güncellenen Bilişim Teknolojileri
ve Yazılım dersi öğretim programının ilk kez uygulanmasının
ardından toplanmıştır. Ölçme aracı olarak ise Gülbahar, Kert ve
Kalelioğlu (2018) tarafından ortaokul öğrencileri için geliştirilen
Bilgi İşlemsel Düşünme Becerisine Yönelik Öz Yeterlik Algısı
(BİDBÖA) ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde
ilişkisiz örneklemler t testi, ilişkisiz örneklemler için tek faktörli
varyans analizi ve Bonferroni çoklu karşılaştırma testleri
kulanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre öğrenciler ağırlıklı
olarak orta düzey öz yeterlilik algısına sahiptirler. Bunu %39’luk
bir oranla yüksek öz yeterlilik algısına sahip olanlar takip
etmektedir. Çok az bir kısmı ise düşük öz yeterlilik algısına
sahiptir. Öğrenim görülen sınıf değişkeni açısından öğrenciler
hem BİDBÖA ölçeği toplam puanına göre hem de alt faktörlere
göre farklılaşmaktadırlar. Blok tabanlı programlama aracı
kullanma süresi açından toplam ölçek puanı, Algoritma tasarlama
ve Temel programlama alt boyutlarına göre farklılaşmaktadırlar.
Cinsiyet değişkeni açısından farklılaşma yoktur
In this research self-efficacy perceptions of secondary
school students' about computational thinking skills were investigated.
In addition, self-efficacy perception measures for computational
thinking skills were compared according to different variables.
Descriptive survey model was employed. The data was collected from
232 students in four secondary schools in the central districts of Van
province during the 2018-2019 academic year. Data were collected
after the first implementation of the Information Technology and
Software course, which was updated in 2018. The Self-Efficacy
Perception Scale for Computational Thinking Skill (CTSSP)
developed by Gülbahar, Kert and Kalelioğlu (2018) was used. The data
were analyzed by using t-test for unrelated samples, single-factor
analysis of variance for unrelated samples, and Bonferroni multiple
comparison tests. The findings show that students usually have
moderate self-efficacy, and 39% have high self-efficacy, while only a
few have low self-efficacy. In terms of grade variable, the students
differ according to the total score of the CTSSP and its sub-scales.
While the total scale score in terms of block-based programming tool
usage time showed significant difference according to algorithm
design and basic programming, no difference was observed in terms of
gender variable.