4. Uluslararası GAP Sosyal Bilimler Kongresi, Şanlıurfa, Türkiye, 29 Kasım - 01 Aralık 2019, cilt.1, sa.16, ss.609-615, (Tam Metin Bildiri)
Bu çalışmanın amacı, Türkçe derslerinde drama ile öğretimin iki dilli öğrencilerin Türkçe
konuşma kaygılarına etkisini belirlemektir. Çalışmada nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır.
Araştırmanın deseni ön test-son test ölçümlerine dayanan kontrol gruplu deneysel desendir.
Araştırmanın çalışma gruplarını 8. Sınıfta öğrenim gören ve Türkçe derslerine devam eden 30
öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin 15’i deney grubunu oluştururken 15’i kontrol grubunda
yer almıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak geçerlik güvenirlik çalışmaları yapılmış
Türkçe Konuşma Kaygısı ölçeği kullanılmıştır.
Verilerin analiz işlemlerinde nicel yöntemli araştırmalarda kullanılan IBM SPSS 20.0Statistics
(Statistical Package for the Social Sciences 20.0) paket programı kullanılmıştır. Araştırmada
ön test ve son test uygulamalarından elde edilen verilerin çözümlenmesinde parametrik testler
kullanılmıştır.
Buna göre; deney veya kontrol grubunun kendi içerisinde ön test - son test farklarının
belirlenmesi için “İlişkili Örneklemler t- Testi”; deney ve kontrol gruplarının ön-son test
farklarının belirlenmesi içinse “Bağımsız Örneklemler t-Testi” istatistiği kullanılmıştır.
Deneysel süreçler neticesinde drama etkinliklerinde aktif rol alan öğrencilerin Türkçe konuşma
kaygılarının anlamlı düzeyde olumlu yönde değişiklik gösterdiği belirlenmiştir.