1. ULUSLARARASI ANADOLU MULTİDİSİPLİNER ÇALIŞMALAR ONGRESİ, Diyarbakır, Turkey, 28 - 29 December 2018, vol.3, pp.1140-1147
Bu araĢtırmada aktif öğrenme tekniklerinin ortaokul öğrencilerinin Türkçe dinleme becerilerinin
geliĢtirilmesine etkisi araĢtırılmıĢtır. AraĢtırmada nicel yöntem kullanılmıĢtır. AraĢtırmada nicel
araĢtırma desenlerinden deneysel desen, nicel araĢtırma desenlerinden de ön test son test kontrol
gruplu deneysel desen kullanılmıĢtır. Nicel verilerin analizinde SPSS paket programından
yararlanılmıĢtır. AraĢtırmanın çalıĢma gruplarını 2017-2018 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Van
Merkez Ġpekyolu Ġlçesi‘nde eğitim-öğretim faaliyetini sürdüren bir devlet ortaokulunun 5. sınıfına
devam eden 61 öğrenci oluĢturmaktadır. Deney ve kontrol grupları rastgele (random) belirlenmiĢtir.
Buna göre 30 öğrenci deney grubunda, 31 öğrenci ise kontrol grubunda yer almıĢtır. Öğrencilerin
demografik ve akademik baĢarıları birbirine benzerdir. Deneysel uygulamalar sonunda aktif
öğrenme tekniklerinin; öğrencilerin Türkçe dinleme becerisi baĢarılılarının geliĢtirilmesinde Türkçe
Öğretim Programı (2017) çerçevesinde yapılan etkinliklere nazaran daha baĢarılı sonuçlar verdiği
sonucuna ulaĢılmıĢtır. Ayrıca deney grubunda bulunan öğrencilerin büyük çoğunluğunun aktif
öğrenme uygulamalarına iliĢkin olumlu görüĢlere sahip oldukları gözlemlenmiĢtir. AraĢtırmanın
sonuçları, öğrencilerin Türkçe dinleme becerisi baĢarılarının geliĢtirilmesinde aktif öğrenme
yöntemi tekniklerinin tercih edilmesi gerektiğini göstermesi bakımından önemlidir.
Anahtar Sözcükler: Aktif Öğrenme, Türkçe Dinleme Becerisi, Dinleme baĢarısı