Keman Eğitiminde Notalı ve Notasız(Kulaktan) Öğrenmenin Stroop Performansına Etkisi


Fidan Erten C.

International Congress on Gifted and Talented Education 2021 (IGATE’21), İzmir, Türkiye, 11 - 14 Ekim 2021

  • Yayın Türü: Bildiri / Yayınlanmadı
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Keman eğitiminde farklı öğrenme yöntemlerine yönelik yapılan araştırmaların çalma performansını geliştirme odaklı olduğunu söylemek mümkündür. Keman çalma her ne kadar devinişsel görünse de içinde birtakım bilişsel ve duyuşsal bilgi düzeyini de barındıran davranışların eş zamanlı ve koordineli yapılmasını gerektiren bir eylemdir. Bu sebepledir ki keman eğitim süreci değerlendirilirken sadece psikomotor becerileri sınamaya yönelik ölçümlerle sınırlı kalmayıp hem bilişsel hem duyuşsal becerileri farklı disiplinler aracılığı ile ölçmenin eğitim sürecini güçlü kılacağı düşünülmektedir. Bu yoldan hareketle araştırmanın amacı keman eğitiminde notalı ve notasız (kulaktan) öğrenmenin stroop performansına etkisini belirlemektir.

Çalışmada gerçek deneme modellerinden öntest-sontest kontrol gruplu model kullanılmıştır. Çalışma grubunu 10’u deney 10’u kontrol grubu olmak üzere toplam 20 keman öğrencisi oluşturmuş; altı ay boyunca deney grubu ile notasız, kontrol grubu ile notalı keman dersi işlenmiştir. Veri toplama aracı olarak Stroop testi kullanılmıştır. Uygulama öncesi ve sonrasında her iki grupta stroop testine ilişkin ölçümler alanında uzman kişilerce yapılmı; ölçümler sonucu elde edilen verilerin analizinde SPSS Statistics (Statistical Package for the Social Sciences) Programı kullanılmıştır. Elde edilen veriler neticesinde notalı ve notasız keman öğrenmenin stroop performansına etkisi karşılaştırılmış ve yorumlanmıştır.