International Congress on Gifted and Talented Education 2021 (IGATE’21), İzmir, Türkiye, 11 - 14 Ekim 2021
Keman eğitiminde farklı
öğrenme yöntemlerine yönelik yapılan araştırmaların çalma performansını geliştirme
odaklı olduğunu söylemek mümkündür. Keman çalma her ne kadar devinişsel görünse
de içinde birtakım bilişsel ve duyuşsal bilgi düzeyini de barındıran
davranışların eş zamanlı ve koordineli yapılmasını gerektiren bir eylemdir. Bu
sebepledir ki keman eğitim süreci değerlendirilirken sadece psikomotor
becerileri sınamaya yönelik ölçümlerle sınırlı kalmayıp hem bilişsel hem
duyuşsal becerileri farklı disiplinler aracılığı ile ölçmenin eğitim sürecini
güçlü kılacağı düşünülmektedir. Bu yoldan hareketle araştırmanın amacı keman
eğitiminde notalı ve notasız (kulaktan) öğrenmenin stroop performansına etkisini
belirlemektir.
Çalışmada
gerçek deneme modellerinden öntest-sontest kontrol
gruplu model kullanılmıştır. Çalışma grubunu 10’u deney 10’u kontrol grubu
olmak üzere toplam 20 keman öğrencisi oluşturmuş; altı ay boyunca deney grubu ile
notasız, kontrol grubu ile notalı keman dersi işlenmiştir. Veri toplama aracı
olarak Stroop testi kullanılmıştır. Uygulama öncesi ve sonrasında her iki grupta
stroop testine ilişkin ölçümler alanında uzman kişilerce yapılmı; ölçümler
sonucu elde edilen verilerin analizinde SPSS Statistics (Statistical Package for the Social Sciences) Programı
kullanılmıştır. Elde edilen veriler neticesinde notalı ve notasız keman
öğrenmenin stroop performansına etkisi karşılaştırılmış ve yorumlanmıştır.