Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol.0, no.60, pp.775-798, 2021 (International Refereed University Journal)
According
to the relevant literature, there are different brand architecture strategies
both in number and format. It is possible
to follow various brand architecture strategies with functional, experiential
and symbolic concepts for various featured products. Therefore, the subject of
the study is brand architecture strategies followed according to strategic brand
concepts in the product range. The aim of this study is to investigate what kind
of brand architecture strategies are followed according to items presenting
product functionality, experiential and symbolism. Data were collected in 247
participants by questionnaire method. One-way ANOVA was used to test research
hypotheses. As a result, from the consumer perspective, when the product range
includes a combination of various symbolic and experiential strategic brand concepts,
it is seen that the brand architecture strategy specific to the product and
target audience is pursued.
İlgili
literatüre göre hem sayı hem de format olarak farklı marka mimarisi
stratejileri vardır. Çeşitli özellikli ürünler için fonksiyonel, deneyimsel ve
sembolik kavramlarla çeşitli marka mimarisi stratejilerini izlemek mümkündür. Bundan dolayı çalışmanın konusu ürün yelpazesindeki
stratejik marka kavramlarına göre izlenen marka mimarisi stratejileridir. Bu çalışmanın amacı, ürünün fonksiyonelliğini,
deneyimselliğini ve sembolizmini sunan öğelere göre ne tür marka mimarisi
stratejilerinin izlendiğinin incelenmesidir.
Anket yöntemi ile 247 katılımcıdan veri toplanmıştır. Araştırma hipotezlerini
test etmek için tek yönlü ANOVA kullanılmıştır.
Sonuç olarak, tüketici açısından bakıldığında, ürün yelpazesi çeşitli
sembolik ve deneyimsel stratejik marka kavramlarının bir kombinasyonunu içerdiği
durumda, ürün ve hedef gruba özgü marka mimarisi stratejisinin izlendiği
görülmektedir.