Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, cilt.19, sa.4, ss.862-882, 2023 (Hakemli Dergi)
İlgili literatür incelendiğinde, mutluluğun alışveriş öncesi tüketici davranışları üzerindeki etkisine ilişkin bir araştırma boşluğu olduğu görülecektir. Bu çalışma, bu araştırma boşluğunu doldurmak için yapılmıştır. Bu çalışmanın amacı, mutluluğun müşterilerin çevrim içi alışveriş yaptıklarında tekrar satın alma niyetlerini nasıl etkilediğini araştırmaktır. Ayrıca, bu çalışmada algılanan çevrim içi alışveriş zevki ve faydasına odaklanılarak mutluluğun çevrim içi tekrar satın alma niyeti üzerindeki dolaylı etkisi araştırılmaktadır. Veriler, çevrim içi anket yoluyla 296 katılımcıdan toplanmıştır. Araştırma hipotezlerini test etmek için regresyon ve Process Macro analizi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, mutluluğun algılanan çevrim içi alışveriş zevki, algılanan çevrim içi alışveriş faydası ve çevrim içi tekrar satın alma niyeti üzerinde olumlu ve anlamlı bir doğrudan etkisi vardır. Buna ek olarak, algılanan çevrim içi alışveriş zevki ve algılanan çevrim içi alışveriş faydası, çevrim içi tekrar satın alma niyeti üzerinde olumlu ve anlamlı bir doğrudan etkiye sahiptir. Dahası, algılanan çevrim içi alışveriş zevki ve algılanan çevrim içi alışveriş faydası, mutluluğun çevrim içi tekrar satın alma niyeti üzerindeki dolaylı etkisine aracılık etmektedir. Çalışmada öneriler sunulmuştur. Uygulayıcılar, alışveriş öncesi mutluluğun, algılanan çevrim içi alışveriş zevkinin ve algılanan çevrim içi alışveriş faydasının tüketicileri çevrim içi alışverişe yönlendirebileceğini dikkate almalıdır.
When the relevant literature is reviewed, it will be seen that there is
a research gap regarding the effect of happiness on consumer behavior before
shopping. This study was
conducted to fill this research gap. The aim of this study is to explore how
happiness affects customers’ repurchase intentions when they shop online. In
addition, the indirect effect of happiness on online repurchase intention is
explored in this study, focusing on the mediating role of perceived online
shopping enjoyment and perceived online shopping usefulness. The
data were collected from 296 participants through an online survey. Regression and
process macro analysis was used to test the research hypotheses. According to
the findings of the study, happiness has a positive and significant direct
effect on perceived online shopping enjoyment, perceived online shopping
usefulness, and online repurchase intention. Moreover, perceived online
shopping enjoyment and perceived online shopping usefulness have a positive and
significant direct effect on online repurchase intention. In addition,
perceived online shopping enjoyment and perceived online shopping usefulness
mediate the indirect effect of happiness on online repurchase intention. Suggestions are
provided in the study. Practitioners should consider that pre-shopping
happiness, perceived online shopping enjoyment, and perceived online shopping
usefulness may drive consumers to shop online.